Przednie zawieszenie - regulacja sprężyn

Pytania i /lub rozwiązania problemów z zawieszeniem i kołami.
counterox

Przednie zawieszenie - regulacja sprężyn

Postautor: counterox » czwartek, 24 stycznia 2008, 15:39

Witam

W tamtym sezonie miałem nieprzyjemną sytuację, przy wychodzeniu z zakrętu były poprzeczne nierówności i po prostu zaczęło telepać przodem... motor nie za bardzo chciał się słuchać, ale na szczęście udało się bez nieprzyjemności.

W tym sezonie zalałem nowy olej w przednie lagi i tak zastanawiam się jak teraz wyregulować przednie zawieszenie tymi śrubkami - jest jakaś serwisówka do tego, konkretna ilość obrotów pod wagę kierowcy czy cuś ??

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Koniu
Posty: 1529
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: EŁK
Kontaktowanie:

Postautor: Koniu » czwartek, 24 stycznia 2008, 23:09

To co sie przytrafiło Ci to sie nazywa shimmy, nie słyszałem o czymś takim jak regulowanie przedniego zawieszenia w zależności od ilości osoób czy bagażu ( z tyłem tak jest napewno ) dostrój twardość tak aby przód nie dobijał jak hamujesz mocno na nierównościach odczuwalne jest to bardzo wyraźnie, powinien sie moturek pewniej prowadzić nabardziesj sztywnym zawieszeniu widomo że komfort sie adekwentnie zmniejszy. Teraz u siebie wkręciłem te pokrętełka od twardości o 3 kreseczki ale jeszce ie jeździłem na tym ustawieniu więc nie moge nic więcej napisac na ten temat. Ale jak spróbujesz coś podkręcić na tyle o czym wspomniałem to będzie git. Pozdrawiam.
A Kunia znasz ? ;)

Mój tel. 692 486 517

Awatar użytkownika
balth
Posty: 3193
Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
Model i rocznik moto.: K1300R15
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: balth » piątek, 25 stycznia 2008, 09:23

a ja właśnie wymieniam sprężyny na progresywne i mam nadzieję, że temat przedniej zawiechy będę miał rozwiązany :)
bye

balth

Awatar użytkownika
Ramzes
Posty: 302
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 12:37
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2004
Województwo: T-świętokrzyskie
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Re: Przednie zawieszenie - regulacja sprężyn

Postautor: Ramzes » piątek, 25 stycznia 2008, 09:55

counterox pisze:Witam


wyregulować przednie zawieszenie tymi śrubkami - jest jakaś serwisówka do tego, konkretna ilość obrotów pod wagę kierowcy czy cuś ??

Pozdrawiam


Trzeba sciagnac "manuala" ze strony glownej tam jest wszystko opisane. Musisz tylko poszukac.
"Fucking Busters"
Takie tam z okazji urodzin :) http://youtu.be/9NcXJWgP7JI
Czesc druga http://youtu.be/qUHE0FrbHfw

Awatar użytkownika
balth
Posty: 3193
Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
Model i rocznik moto.: K1300R15
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Re: Przednie zawieszenie - regulacja sprężyn

Postautor: balth » piątek, 25 stycznia 2008, 10:02

Ramzes pisze:
counterox pisze:Witam


wyregulować przednie zawieszenie tymi śrubkami - jest jakaś serwisówka do tego, konkretna ilość obrotów pod wagę kierowcy czy cuś ??

Pozdrawiam


Trzeba sciagnac "manuala" ze strony glownej tam jest wszystko opisane. Musisz tylko poszukac.


eee, ten opis jest taki sobie. ja tam mam skręcone na najtwardsze i imho i tak jest za słabo.
bye

balth

Mular

Postautor: Mular » piątek, 25 stycznia 2008, 12:44

Ja to u siebie wogole nie mam mozliwosci regulacji wiec sie nie madrze :) Mam na kompie w postaci pdfa jakas ksiazke serwisowa do 1300 no i tam faktycznie nie ma nic na temat na jaka wage jak ustawic. Jedynie w ktora strone krecic zeby bylo twardo a w ktora ze bylo miekko :-D

Awatar użytkownika
balth
Posty: 3193
Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
Model i rocznik moto.: K1300R15
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: balth » piątek, 25 stycznia 2008, 13:02

Mular pisze:[..]
Jedynie w ktora strone krecic zeby bylo twardo a w ktora ze bylo miekko :-D


no i z przodu to jedyna możliwość.
ptysiornia, coś zmieniło się w tym temacie w modelach '07?
bye

balth

Bobik

Postautor: Bobik » piątek, 25 stycznia 2008, 19:09

Polecam sprężyny progresywne nie ta jazda dałem 350 PLN i naprawde warto było nowy olej 15 oznaczeń dalszych nie pamiętam.Niestety w moim roczniku nie ma żadnej regulacji sztywnosci przodu.

balth, jaki olej wlałes?

Awatar użytkownika
balth
Posty: 3193
Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
Model i rocznik moto.: K1300R15
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: balth » piątek, 25 stycznia 2008, 19:31

Bobik pisze:Polecam sprężyny progresywne nie ta jazda dałem 350 PLN i naprawde warto było nowy olej 15 oznaczeń dalszych nie pamiętam.Niestety w moim roczniku nie ma żadnej regulacji sztywnosci przodu.

balth, jaki olej wlałes?


polecać nie musisz: miałem xj650 rocznik 1981 :-) która jeździła jak burza (nadal smiga tylko pod kim innym) tyle że podwoziowo nie domagała. no i za kosmiczną kwotą 1000 PLN (przy wartości moto ok 5000 PLN) zanabyłem wilbersy i były cud-miód-malina :-)
teraz za nowe sprężyny trzeba dać "tylko" 380 PLNów.
już się cieszę na samą myśl.... :-)

btw oglądałem swój pojazd dzisiaj - ale fajowa polera wyszła. nawet tłumiki są lustrzane -ciekawe jak długo ;-)
bye

balth

Awatar użytkownika
Ramzes
Posty: 302
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 12:37
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2004
Województwo: T-świętokrzyskie
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Postautor: Ramzes » poniedziałek, 28 stycznia 2008, 13:01

Pytanie poczym poznac spreżyny progresywne po ilosci zwojów spreżyny, czy sa jakoś oznaczone?? tak na przyszlosc jak bym chcial zmieniac a okaże sie że mam już założone :-P
Wiem że idiotyczne pytanie ale do dzisja nie wiem co mam w tym motocyklu.
"Fucking Busters"
Takie tam z okazji urodzin :) http://youtu.be/9NcXJWgP7JI
Czesc druga http://youtu.be/qUHE0FrbHfw

Awatar użytkownika
JAREK
Administrator
Posty: 5575
Rejestracja: niedziela, 2 grudnia 2007, 13:47
Model i rocznik moto.: XJR1300-2004
Województwo: E-łódzkie
Lokalizacja: ŁÓDŹ
Kontaktowanie:

Postautor: JAREK » poniedziałek, 28 stycznia 2008, 14:04

Sprężyny progresywne mają różna gęstość zwojów, tzn. odległości miedzy zwojami sprężyny są różne co powoduje że różnie ona reaguje na swojej długości w zależności od obciążenia.

Awatar użytkownika
balth
Posty: 3193
Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
Model i rocznik moto.: K1300R15
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: balth » poniedziałek, 28 stycznia 2008, 14:50

admin pisze:Sprężyny progresywne mają różna gęstość zwojów, tzn. odległości miedzy zwojami sprężyny są różne co powoduje że różnie ona reaguje na swojej długości w zależności od obciążenia.


dobrze gada - gęściej na końcach a rzadziej na środku sprężyny. zobacz

to te po prawej.
bye

balth

Awatar użytkownika
Koniu
Posty: 1529
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: EŁK
Kontaktowanie:

Postautor: Koniu » poniedziałek, 28 stycznia 2008, 23:43

Powinien być dobry bajer jak to ktoś wymyślił to musi sie przydawać :) Narazie w zawiechach nie będe gzrebał mam co innego zo zorbienia:)
A Kunia znasz ? ;)

Mój tel. 692 486 517

counterox

Postautor: counterox » wtorek, 29 stycznia 2008, 15:45

No dobra, jak narazie nalaliśmy zamiast oleju 10W 15W w lagi i ustawiliśmy na 5 zwoi śrubę (jak w serwisówce), zobaczymy jak będzie śmigać.

W sumie narazie wolałbym stalowy oplot wrzucić zamiast sprężyn :)

pozdrawiam

Awatar użytkownika
balth
Posty: 3193
Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
Model i rocznik moto.: K1300R15
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: balth » wtorek, 29 stycznia 2008, 18:59

counterox pisze:[..]
W sumie narazie wolałbym stalowy oplot wrzucić zamiast sprężyn :)
pozdrawiam


a ja nie. przeżyłem jedno i drugie i twierdzę, że wymiana sprężyn na progresywne miała znacząco większ wpływ na komfort/bezpieceństwo niż stalówki. tym bardziej, że można znacząco poprawić jakość hamowania doborem odpowiednich klocków.
bye

balth

pieta

Postautor: pieta » piątek, 25 września 2009, 22:34

coun[b]counterox, Czołem kolego. Czy móglbyś zdradzić sekret odnośnie tego skąd wziąłeś dane na temat ilości oleju w lagach i jego rodzaju? Pytam bo sprzętem mi telepie na prawo i lewo i wydaje mi się, że jest to za mała ilość oleju w zawieszeniu.(skręcenie nic nie daje) pozdrawiam. pieta

Awatar użytkownika
hubertm
Posty: 3398
Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: hubertm » sobota, 26 września 2009, 10:15

nie mussi być to zbyt małą ilość oleju, to może być konieczność jego wymiany i radzę Tobie zrobić to jak najszybciej, ponieważ ja w ten sposób zarżnąłem przedną oponę parę miesięcy temu
hubertm

Jubiler

Postautor: Jubiler » sobota, 26 września 2009, 16:46

Hubertm ma w 100% rację. Wymiana spracowanego oleju bardzo poprawia prace zawieszenia. Ja dodatkowo używam 15W i minimalnego napięcia spręzyn i progresja jest mi całkiem zbędna. Dane poziomów oleju mierzone od górnej krawędzi rury, na ściśniętym zawieszeniu, w pozycji pionowej !, bez spręzyny: 4PU - 121 mm; 1300: '99-03' - 137mm; 04' - do dziś - 124mm. Do wymiany potrzeba 1,1 - 1,2 litra, ale ponieważ ileś starego oleju niestety zostaje w rurach, trzeba mierzyć poziomy, a nie lać na ilośc.
Zawieszenie reguluje się "tak miękko, jak to tylko możliwe i tak twardo jak to jest niezbędne" Konstruktorzy stają na głowie, żeby skok zawieszenia był jak największy i należy je tak ustawić, żeby cały skok wykorzystać, a tylko na tyle twardo, żeby nie dobijało.
W prostym zawieszeniu XJR'y tłumienie przodu reguluje się gęstością oleju ( nie można przesadzić, bo moto będzie na dziurach szło w powietrzu ), a progresję, wielkością poduszki powietrznej zostawionej nad poziomem oleju.( przy braku oleju zawieszenie wpada, a przy nadmiarze robi się drewniane).

pieta

Postautor: pieta » niedziela, 27 września 2009, 11:44

Jubiler, Dzęki bardzo za pomocną odpowiedz koledzy. Troche kłopotliwy fakt, że jest to rok produkcji 03, ale rejestracja jest 04 i model też 04, myślę że to będzie chyba 124mm. Nic tylko trza się zabrać za wymianę. Nie wiecie może czy jest gdzieś dostępny schemat(instrukcja) krok po kroku jak to zrobic? pozdrawiam piotr.

Jubiler

Postautor: Jubiler » niedziela, 27 września 2009, 13:48

Krok po kroku:
- zdejmij przednie koło
- odkręć śruby trzymające lagę w półkach
- dorób z drewna ( lub tworzywa) szczęki do imadła, dopasowane do lagi
- złap imadłem lagę i wykręć korek, uważając na wyskakującą spręzynę
- odwróć rurę na dół i wypompowuj olej, a póżniej zostaw żeby wyciekło ile sięda
- wkręć rurę w imadło PIONOWO, wsuń goleń do końca i zalej olejem mierząc poziom, jak przelejesz, wyssij strzykawą nadmiar
- wykreć do końca regulację napięcia w korku, rozciągnij lagę, włóż sprężynę i zacznij RÓWNO wkręcać korek ( jak złapiesz krzywo zniszczysz aluminiowy gwint)
- zamontuj lagi zwracając uwagę na identyczne ustawienie względem górnej półki
- zamontuj koło itd
Jeśli nie masz imadła , możesz wykręcić i wkręcić korek na moto, ale musisz zdjąć kierownicę i trochę wysunąć lagę.
ps. przed '04 oznaczenie VIN zaczyna się RP060**********

pieta

Postautor: pieta » niedziela, 27 września 2009, 14:35

Pięknie dziękuję kolego. Dam znać jak tylko się z tym uporam. pozdrawiam.

Awatar użytkownika
darek
Posty: 219
Rejestracja: piątek, 30 stycznia 2009, 17:14
Lokalizacja: Grimstad

Postautor: darek » sobota, 29 maja 2010, 06:49

Mam pytanko , czy wie ktos ile wlac oleju do lag w modelu po 2007r.
Nic nie mogie znalezc, tylko do starszych modeli.
I jeszcze jedno ,czy po przebiegu 25000km olej w lagach może byc juz przepracowany?
Myśl tą podsunęła mi poząbkowana przednia opona, ale nie wiem.

Awatar użytkownika
JAREK
Administrator
Posty: 5575
Rejestracja: niedziela, 2 grudnia 2007, 13:47
Model i rocznik moto.: XJR1300-2004
Województwo: E-łódzkie
Lokalizacja: ŁÓDŹ
Kontaktowanie:

Postautor: JAREK » sobota, 29 maja 2010, 07:14

Może i zapewne jest biorąc pod uwagę nasze drogi.
Ja właśnie po 24 tys. wymieniłem olej i opony.

Awatar użytkownika
Tomson
Posty: 1918
Rejestracja: piątek, 9 kwietnia 2010, 20:41
Model i rocznik moto.: Yamaha xjr 1300 turbo
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Żyrardów

Postautor: Tomson » sobota, 29 maja 2010, 08:16

Ja natomiast mam taką info, że olej w lagach powinno się wymieniać co 20 tys. km, nie wiem jak to ma być rozciągnięte w czasie. Takie są podobno standardy, ale zawsze lepiej wymienić wcześniej niż za późno.

Solar

Postautor: Solar » niedziela, 1 sierpnia 2010, 23:16

Pany mam pytanie czy na tej aukcji sa progresywne czy standardowe sprezyne bo mnie one wygladaja na progresy choc nie mialem w reku fabrcznych. http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... K:MEWAX:IT

Awatar użytkownika
Koniu
Posty: 1529
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: EŁK
Kontaktowanie:

Postautor: Koniu » poniedziałek, 2 sierpnia 2010, 11:56

Jak dla mnie to progresy.
A Kunia znasz ? ;)

Mój tel. 692 486 517

Awatar użytkownika
hubertm
Posty: 3398
Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: hubertm » poniedziałek, 2 sierpnia 2010, 14:09

dla mnie też
hubertm

Awatar użytkownika
Koniu
Posty: 1529
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: EŁK
Kontaktowanie:

Postautor: Koniu » poniedziałek, 2 sierpnia 2010, 20:44

:mrgreen:
A Kunia znasz ? ;)

Mój tel. 692 486 517

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2635
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » piątek, 6 sierpnia 2010, 20:36

na 100% progresy oryginał ma równy skok zwojów.
atak na marginesie jesli ktoś wkładał progresy to mam pytanie czy ,ew,jak wcisnąc tuleje (rurki) stalowe ?
u mnie nie weszły i na dzirach trochę stuka .
zastanawiam sie czy larson sprężyny pomylił czy taka karma?

P.S przechodzony olej w lagach śmierdzi strasznie.

Solar

Postautor: Solar » niedziela, 8 sierpnia 2010, 19:24

Kupione 1,20+5 przesylka :!:


Wróć do „Zawieszenie i koła.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 39 gości