CIŚNIENIE

Pytania i /lub rozwiązania problemów z zawieszeniem i kołami.
Awatar użytkownika
PawelR
Posty: 706
Rejestracja: poniedziałek, 10 marca 2008, 17:01
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Postautor: PawelR » czwartek, 6 sierpnia 2009, 11:34

Przy duzej predkosci w zakretach bardziej plywa przy mniejszym cisnieniu.
Ja pompuje nominal.
Bo trzeba mieć w życiu pasje!

Awatar użytkownika
hubertm
Posty: 3398
Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: hubertm » czwartek, 6 sierpnia 2009, 22:16

Dziękuję Wam za informację :->
hubertm

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3531
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » środa, 14 lipca 2010, 18:44

Koledzy w upały monitorujemy ciśnienie. Ja dziś jadąc na koks poczułem lekkie pływanie. Teraz dopompowałem. Było 0.5bar na tyle!!! Przodzik ok. Bankowo w ciągu ostatnich upałów zlazło.
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

Awatar użytkownika
balth
Posty: 3193
Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
Model i rocznik moto.: K1300R15
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: balth » środa, 14 lipca 2010, 20:02

albo zamiast powietrza używamy azotu.... koszt niewielki, do przeżycia.
bye

balth

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3531
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » środa, 14 lipca 2010, 20:08

Mam na koksie butle z azotem ale mnie fujarki z ochrony nie wypuścili :-(
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

MadMike

Postautor: MadMike » czwartek, 15 lipca 2010, 07:41

Jak gorąco, to na mój gust ciśnienie powinno wzrosnąć a nie zmaleć. Mylę się?

Fafik

Postautor: Fafik » czwartek, 15 lipca 2010, 10:04

nie mylisz się. na zimnej oponie pompujemy o 0,2 mniej niż ma być nominalnie i po jakimś czasie jak się oponka rozgrzeje (15-20min jazdy) powinno się sprawdzić znów. Przy bardzo rozgrzewającym opony stylu jazdy (np tor), powinno się na zimnej pompować nawet 0,3-0,4 mniej, tak wzrasta ciśnienie przy nagrzewającej się oponie.

Ważny jest też porządny ciśnieniomierz który skalibrujemy i będziemy używać tylko jednego, bo te na stacjach benzynowych mają przekłamanie nawet +/- 0,3

Mariuszdg coś nie tak z tym ciśnieniem, przy rozgrzanej oponie wzrasta a nie maleje chyba że np wentylem ucieka.

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3531
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » czwartek, 15 lipca 2010, 10:25

Wentylek po napompowaniu obśliniłem i bąbelek się nie pokazał. Sprawdzę to dziś raz jeszcze. Tylko kupie jakiś lepszejszy manometr. Nie mam koncepcji dlaczego uciekło :-/
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

OlszaDG

Postautor: OlszaDG » czwartek, 15 lipca 2010, 10:32

Albo ostatnio za duże obciązenie miałeś na tylna opone :mrgreen:
No bo to chyba nie kapeć :-/

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3531
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » czwartek, 15 lipca 2010, 10:35

Nie, nie. Nie ma takiej opcji OlO :mrgreen: ;-)

[ Dodano: 2010-07-15, 11:36 ]
Oponka tylna i tak już dogorywa, więc kapec mi nie straszny :)
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

Awatar użytkownika
hubertm
Posty: 3398
Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: hubertm » piątek, 16 lipca 2010, 03:57

Fafik pisze:nie mylisz się. na zimnej oponie pompujemy o 0,2 mniej niż ma być nominalnie

po to jest napisane w instrukcji, by pomiaru dokonywać na zimnej oponie, żebys nie musiał się bawić w matematykę i pompował 2,5/2,5 lub 2,5/2,9 :-)
hubertm

Fafik

Postautor: Fafik » piątek, 16 lipca 2010, 09:54

hubertm pisze:
Fafik pisze:nie mylisz się. na zimnej oponie pompujemy o 0,2 mniej niż ma być nominalnie

po to jest napisane w instrukcji, by pomiaru dokonywać na zimnej oponie, żebys nie musiał się bawić w matematykę i pompował 2,5/2,5 lub 2,5/2,9 :-)


z tego co piszesz wynika, że to co masz napisane na tabliczce dotyczy ciśnienia na zimno, co jest bezsensu, gdyż opona różnie się rozgrzewając wytwarza różne ciśnienie wewnątrz, producent wie przy jakim ciśnieniu opona ma pracować (wie to już w fazie projektowania motocykla) a Ty powinieneś zadbać by je miała, dlatego pisałem powyżej ze do codziennego śmigania przyjmuje się ok 0,2 mniej niż na tabliczce ale to trzeba stale kontrolować (BTW ciśnienie powinno sprawdzać się przy każdej jeździe ale prawie nikt tego nie robi)

KUBEŁ

Postautor: KUBEŁ » piątek, 16 lipca 2010, 10:08

Ja miałem też objaw wężykowania ale tylko czasami Jak poczytałem wasze wypowiedzi postanowiłem sprawdzić ciśnienie w oponach. Z przodu miałem poniżej 2 bar a z tyłu 2 bary. :) Uzupełniłem od razu ale jeszcze nie sprawdziłem. Jak tylko będą rezultaty dam znać. Podejżemwam również że będzie mi mniej paliła bo teraz przy naprawdę spokojnej jeździe nie mogę zejść poniżej 8,2 litra.

Awatar użytkownika
hubertm
Posty: 3398
Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: hubertm » piątek, 16 lipca 2010, 14:16

Fafik pisze:z tego co piszesz wynika, że to co masz napisane na tabliczce dotyczy ciśnienia na zimno, co jest bezsensu, gdyż opona różnie się rozgrzewając wytwarza różne ciśnienie wewnątrz, producent wie przy jakim ciśnieniu opona ma pracować (wie to już w fazie projektowania motocykla) a Ty powinieneś zadbać by je miała, dlatego pisałem powyżej ze do codziennego śmigania przyjmuje się ok 0,2 mniej niż na tabliczce ale to trzeba stale kontrolować (BTW ciśnienie powinno sprawdzać się przy każdej jeździe ale prawie nikt tego nie robi)

W instrukcji producent podaje, że opony nie mogą być rozgrzane i przyjmujemy takie wartości, jakie napisałem. Wyobraź sobie, ze kiedyś rozgrzałem opone i "coś" mi nie pasowało i postanowiłem sprawdzić ciśnienie. Przód był już rozgrzany do ponad 3,2 ba, więc upuściłem. Jakież moje zdziwienie było jak następnego dnia zimna opona miała.... 1,8 ba, a skoro producent podaje, żeby nie rozgrzweać opony przed sprawdzeniem to zawsze to robię przed domem sprzetem własnym, sprawdzam ile jednostek mam dopompować a nastepnie jadę na stację i dopompowuję odpowiednią ilosc powietrza, nie zważając na wskazania sprzętu na stacji, bo ten jest często obarczony błędami.
Zasada zimnych opon tyczy się również opon samochodowych. Wartości podawane są dla opon nierozgrzanych. Nigdy nie słyszałem, żeby ktoś zalecał pompowanie opon po ich rozgrzaniu.
hubertm

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3858
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » piątek, 16 lipca 2010, 14:45

hubertm dobrze gada. Producent już założył, że opona się rozgrzeje. I zalecił ciśnienie takie jak trzeba na zimno po to byś miał odpowiednie na ciepło. AMEN.
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3531
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » piątek, 16 lipca 2010, 14:52

Ja sobie zmierzyłem we Włoszech po ostrym dzidowaniu w upał to mi coś koło 5-6 barów pokazało. Na gorących oponach nie ma co mierzyć.
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

Fafik

Postautor: Fafik » piątek, 16 lipca 2010, 15:24

Panowie, instrukcja obsługi daje wskazania i zalecania przy użytkowaniu drogowym (kryterium jest homologacja która zakłada że motocykl użytkowany jest zgodnie z przepisami i nikt mi nie powie że po mieście lata 50 a na trasie max 90 ). Naprawdę dynamiczna jazda rozgrzewa opony dużo bardziej i dużo bardziej wzrasta ciśnienie niż nominalnie a tor to już zupełnie inna bajka (są modele opon gdzie na zimno pakuje sie 1,4 bo tak wzrasta ciśnienie) Ja opieram się tylko na opiniach ludzi którzy zjedli zęby na torze, sam latałem kilka razy na poznaniu i na zimno pompowałem 1,7 by po rozgrzaniu mieć ok 2,2. Koleś o nazwisku Marek Godlewski (kto zorientowany to wie kto to) zaleca 0,2 mniej niż nominalnie na zimnej po rozgrzaniu sprawdzić, ewentualnie nominalna ale po rozgrzaniu upuścić (oczywiście jazda w miarę dynamiczna ). Piszcie co chcecie, widziałem co facet potrafi i jaką ma wiedzę, jego słowo przemawia do mnie bardziej niż seryjna homologacja.

Piontek, jak wyżej pisałem, zupełnie co innego zalecana przez producenta, bo on z góry zakłada, że latasz zgodnie z przepisami dlatego nie rozgrzewasz opon do ponad 90 stopni, i jeśli tak jest to pompuj nominalna na zimnej, jeśli latasz dynamicznie, dużo hamujesz i masz ostre winkle to weź poprawkę, że ciśnienie wzrośnie a nie powinno być ani wyższe ani niższe niż zalecane ( tu się zgadzam)
Ostatnio zmieniony piątek, 16 lipca 2010, 15:31 przez Fafik, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
hubertm
Posty: 3398
Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: hubertm » piątek, 16 lipca 2010, 15:28

oczywiście, moge do sugestii tego człowieka się dostosować..jak będe jeździł po torze - bedę miał większą powierzchnie trzymania. Przy normalnym użytkowaniu moto nie będe tego stosował. Nie chcę zbytr częst zmieniać opon z powodu zjedzonego szybko bieżnika ;-)
hubertm

Fafik

Postautor: Fafik » piątek, 16 lipca 2010, 15:36

hubertm pisze:bedę miał większą powierzchnie trzymania


cału czas nie rozumiesz, inaczej może, ciśnienie masz docelowo mieć takie jak daje producent, jak wiesz że wzrośnie to po co pompować nominalnie jak musisz spuścić, jak latasz delikatnie do walisz nominalna i tyle bo nie wzrośnie dużo więcej, ja preferuje dość dynamiczny styl i dlatego pompuje mniej i sprawdzam co jakiś czas w trasie np jak tankuje i zawsze kiedy wyjeżdżam (przynajmniej sie staram ;) )

Awatar użytkownika
hubertm
Posty: 3398
Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: hubertm » piątek, 16 lipca 2010, 15:44

ja to rozumiem ale to przy Twojej teorii to ja przed każdym wyjazdem musiałbym spędzić godzinę na obliczeniach matematycznych i zastanawiać się jakie dzisiaj ciśnienie mam mieć skoro będę się poruszał średnio, np. 90 km/h... nie uważasz że to nonsens ?
Piontek dobrze napisał, że tak naprawdę producent podając wartości przód/ tył, juz te obliczenia nominalne zrobił za Nas i takich wartości należy się trzymać pod warunkiem sprawdzania opon zimnych ;-)
hubertm

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3858
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » piątek, 16 lipca 2010, 15:57

Już się Fafik zgubiłem w twoich wywodach. Jako przykład do zasady ogólnej podajesz sytuację wyjątkową (w ten sposób można dowodzić, że dodawanie to to samo co mnożenie: bierzesz za przykład liczbę dwa 2+2=4=2*2). Raz piszesz o regule (tor do ścigania z definicji nią nie jest) a raz o jeździe na torze. Jeśli chodzi o jazdę sportową to wymyka się ona regułom. I jest tam zbyt wiele zmiennych, w tym preferencje jeźdźca. Tak więc ciśnienie do jazdy po drodze dobiorę, mierząc na zimno, z tabelki producenta motocykla/samochodu/ciągnika. A jak będę się chciał pobawić na torze to popytam mądrzejszych od siebie i być może zmienię (na zimno mierzone) ciśnienie na mniejsze.
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Fafik

Postautor: Fafik » piątek, 16 lipca 2010, 16:09

Jasne że tor to skrajność, dałem przykład żeby tylko wyolbrzymić sytuacje (większa skala problemu). Ja zakładam po prostu że xjr śmiga się gdzieś po środku, pomiędzy torową jazdą a jazdą zgodnie z homologacja i literą prawa przy której możemy założyć, że temperatura i ciśnienie nie wiele się zmienia a przynajmniej nie będzie maiło to wpływu na prowadzenie. Jak wiesz, że lecisz w chłodny jesienny dzień po bułki do sklepu to walisz nominalna, jak zapierniczasz ostro po winklach gdzie temperatura nawierzchni ma 50stopni to zgadnij czy masz wtedy ciśnienie jaike podaje za wzorcowe producent ( a to podawane przez producenta ma być utrzymywane w oponie cały czas - docelowe, i tylko o to chodzi)

Awatar użytkownika
balth
Posty: 3193
Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
Model i rocznik moto.: K1300R15
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: balth » piątek, 16 lipca 2010, 18:13

..koniec końców pompimy na zimnych i tyla. :-)
bye

balth

Awatar użytkownika
Koniu
Posty: 1529
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: EŁK
Kontaktowanie:

Postautor: Koniu » piątek, 16 lipca 2010, 20:42

MariuszDG chyba Cie coś poniosło 5-6 barów ? nie wierze że aż tyle się ciśnienie mogło podnieść max o 1 do półtora.
A Kunia znasz ? ;)

Mój tel. 692 486 517

suzigsx1
Posty: 200
Rejestracja: środa, 26 marca 2008, 23:16
Model i rocznik moto.: Fazer 600 dobre i to !
Województwo: E-łódzkie

Postautor: suzigsx1 » piątek, 16 lipca 2010, 23:09

Fafik pisze:Panowie, instrukcja obsługi daje wskazania i zalecania przy użytkowaniu drogowym (kryterium jest homologacja która zakłada że motocykl użytkowany jest zgodnie z przepisami i nikt mi nie powie że po mieście lata 50 a na trasie max 90 ).

XJR jest wypuszczana na niemiecki rynek a tam na autobanie można walić bez ograniczeń zgodnie z przepisami.Opony pewnie też sie rozgrzwają wiecej niż u nas przy 90km/h...
wyluzuj fafik...
człowiek jest tyle wart ile może pomóc drugiemu

Fafik

Postautor: Fafik » sobota, 17 lipca 2010, 13:00

suzigsx1 pisze:XJR jest wypuszczana na niemiecki rynek a tam na autobanie można walić bez ograniczeń zgodnie z przepisami.Opony pewnie też sie rozgrzwają wiecej niż u nas przy 90km/h...
wyluzuj fafik...


homologacja jest bez względu na rynek, nie ma osobnej na niemiecki i na polski. Tak jak z kaskiem motocyklowym, homologacja gwarantuje że wytrzyma upadek przykładowo (nie znam dokladnych wartości) przy 50 km/h. Jak lecisz 250 km/h po niemieckiej autobahnie to wcale nie masz innej homologacji :)

z mojej strony temat zamknięty, każdy pompuje ile uważa że być powinno i każdy będzie zadowolony.

jestem bardzo wyluzowany :)

Awatar użytkownika
troll
Posty: 698
Rejestracja: środa, 1 października 2008, 10:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2004
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Mikołów

Postautor: troll » sobota, 17 lipca 2010, 13:46

Dyskusja dziwna he he...
Uważam że pompować trzeba tyle ile przewiduje producent.
Z całym szacunkiem czy któryś z Nas jeździ "dynamicznie" czy "turystycznie" to dla naszych opon nie ma to znaczenia. (
Przy wyjeździe na tor się zgodzę, można mniej luftu naplompać.
Pozdrawiam - Troll

Awatar użytkownika
balth
Posty: 3193
Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
Model i rocznik moto.: K1300R15
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: balth » sobota, 17 lipca 2010, 18:07

fafik, sz, że ten sam kask ma tą samą homologację np. w us i eu?

btw. no ofence, ale imho twoje dywagacje w temacie ciśnienia to przerost formy nad treścią. nie przeczę, że w warunkach wynalazkowych (tor) może i mają rację bytu, ale w codziennym użytkowaniu moto zdecydowanie nie.
:-)

ale z chęcią o tym podyskutuję przy :zdrowko: jak dojedziesz na mazuryyyyyyyyyyyyyyyyyyyy.....
bye

balth

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3531
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » niedziela, 18 lipca 2010, 21:13

Koniu pisze:MariuszDG chyba Cie coś poniosło 5-6 barów ? nie wierze że aż tyle się ciśnienie mogło podnieść max o 1 do półtora.

Konio dokładnie nie pamiętam, ale wiem, że był bardzo dziwny pomiar, o wiele za dużo pokazywało. Nie będę się upierał, dlatego napisałem 5-6 bar, coś mi się wydaje, że tyle właśnie było :->
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

Awatar użytkownika
PawelR
Posty: 706
Rejestracja: poniedziałek, 10 marca 2008, 17:01
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Postautor: PawelR » czwartek, 29 lipca 2010, 10:15

Pompuje zgodnie z zaleceniami producenta i poki co udaje mi sie opony podomykac :)
Co do toru, to bedac wymiataczem, nigdy nie wyjechalbym na szosowej oponie.
Opony torowe maja inne charakterystyki, a przez to wymagania, o ktorych producent motocykla w instrukcji nie pisze...
Bo trzeba mieć w życiu pasje!


Wróć do „Zawieszenie i koła.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 28 gości