wymiana oleju

Pytamy i/lub rozwiązujemy problemy z silnikiem, sprzęgłem, skrzynią biegów.
xjr tomek

Postautor: xjr tomek » piątek, 25 stycznia 2013, 22:01

nit pisze:czyli 15w50 :?: konkluzje xjr tomek,


ale szybko odpisujesz ze musze post za postem :-D 15W/50 pólsyntetyk jest bardzo odpowiednim olejem ;-) TAK 15W/50 :)

nit

Postautor: nit » piątek, 25 stycznia 2013, 22:03

no i taki właśnie będzie...zatem jeśli się wymieszają te resztki z chłodnicy z nowym innym nic się nie stanie.Pytam dla potomnych bo nigdzie nie znalazłem odpowiedzi na Forum

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2636
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » piątek, 25 stycznia 2013, 22:05

Oczywiście że olej z chłodnicy spływa do miski olejowej ale żeby to pojąć trzeba zajrzeć do manuala ale najpierw sobie dorabiamy ideologię do najprostrzych czynności a potem zaczynamy to realizować ,i potem pojawiają się posty o płukaniu silnika ,urwanych gwintach itp.jakby ten manual w ręce parzył :)

;)
zostaje tylko w przewodzie od pompy do chłodnicy i w zagłębieniach w głowicy ale to są śladowe ilości:-)
biorąc pod uwagę to że producent zaleca wymianę filtrab oleju co 2 wymianę oleju to ilość jaka zostaje w zakamarkach silnikua jest mniejsza niż filtrze i jego obudowie. ;)
Ostatnio zmieniony piątek, 25 stycznia 2013, 22:21 przez farba, łącznie zmieniany 1 raz.

nit

Postautor: nit » piątek, 25 stycznia 2013, 22:09

akurat ja wolę wiedzę przekazywaną przez kogoś niżli czytaną,wolę zapytać....ale masz rację w 100%

xjr tomek

Postautor: xjr tomek » piątek, 25 stycznia 2013, 22:17

np. w hondach XR 600 to splywa bardzo wolno olej z ramy do silnika po dlugim postoju motocykla , tak ze jak sie bagnet stanu oleju wykreci to bedzie pokazywac min. albo nic dlatego trzeba odpalic silnik zeby pompa przetoczyla olej i nadmiar do zbiornika w ramie wyrównala ( ma w ramie zbiornik na olej ) w przypadku XJR jest inne smarowanie bez zewnetrznego zbiornika i napewno tez tak jest ze wolno bedzie splywac olej do miski z tej chlodnicy po dlugim postoju, pompa olejowa musi byc tez dosyc ciasno spasowana w srodku zeby tloczenie oleju bylo zagwarantowane duza wydajnoscia.

nit

Postautor: nit » piątek, 25 stycznia 2013, 22:30

to już teraz wiem wszystko...tylko nie mogę znaleźć manuala na forum,jesty po angielsku :oops:

Awatar użytkownika
hubertm
Posty: 3398
Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: hubertm » piątek, 25 stycznia 2013, 22:41

xjr tomek,
róznica pomiędzy 10W40 a 15W50 to jakieś 5 stopni w górę.
10W to zakres temperatur od -25 do +35, więc nie jest tak źle i chyba dużej różnicy nie ma ( 15W50 do +40 st. C) :-)
15W50 na Alledrogo:
http://allegro.pl/motul-5100-15w50-4t-4 ... 39063.html
hubertm

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » sobota, 26 stycznia 2013, 07:57

nit pisze:.zatem jeśli się wymieszają te resztki z chłodnicy z nowym innym nic się nie stanie.Pytam dla potomnych bo nigdzie nie znalazłem odpowiedzi na Forum
Kolego Nit Motul podaje,że jego oleje są mieszalne z innymi(pół,pełnymi i mineralnymi).Jak dobrze pamiętam ta informacja jest na opakowaniu również.Więc bez obaw-nic się nie stanie.Ja osobiście na ten sezon leje Motula 7100 10W60-fullsyntetyk. http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/motul ... 1332775890
J....ć stare baby :)

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3513
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » sobota, 26 stycznia 2013, 10:27

farba pisze:... ale najpierw sobie dorabiamy ideologię do najprostrzych czynności a potem zaczynamy to realizować ,i potem pojawiają się posty o płukaniu silnika ,urwanych gwintach itp.jakby ten manual w ręce parzył :) ...


Do tego różnorakie bakterie i inne ustrojstwa :mrgreen: .

Lej to co Ci się podoba, nawet od ciężarówki olej. Jak dobrze pamiętam GD wlał samochodowy z Orlenu chyba i śmiga.... więc :?: .
Na temat olejów zostało wszystko napisane po 10 razy, każdy wlewa to co mu pasuje bądź to, w co uwierzył oglądając reklamy.

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » sobota, 26 stycznia 2013, 10:31

Zdzichu Ghost lał orlen 10W50 ale 4T do moto. ;-)
J....ć stare baby :)

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3513
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » sobota, 26 stycznia 2013, 10:54

Aaa możliwe, tez przez to pisałem, że chyba, gdyż nie pamiętałem dokładnie co to było ;) .

xjr tomek

Postautor: xjr tomek » sobota, 26 stycznia 2013, 11:42

hubertm pisze:xjr tomek,
róznica pomiędzy 10W40 a 15W50 to jakieś 5 stopni w górę.
10W to zakres temperatur od -25 do +35, więc nie jest tak źle i chyba dużej różnicy nie ma ( 15W50 do +40 st. C) :-)
15W50 na Alledrogo:
http://allegro.pl/motul-5100-15w50-4t-4 ... 39063.html


to wlasnie ma róznice bo silnik na powietrze chlodzony w upale ma wieksze temperatury i ma sie rezerwe w góre , w europie sa upaly latem. Lepiej miec zalany 15W/50

GhostDog
Posty: 2816
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Postautor: GhostDog » sobota, 26 stycznia 2013, 13:13

ivo pisze:Zdzichu Ghost lał orlen 10W50 ale 4T do moto. ;-)

lał, jest jeszcze w silniku :)
dał radę, zrobiłem może niedużo w sezonie, jakieś 4 tysi ale spoko silnik pracował bardzo dobrze- zero dolewek a o ile pamiętam mam jakieś 60 tysi +, moim zdaniem lepiej niż na motulu 4100, który miałem w sezonie 2011.
ale z Ivem na temat olejów nie dyskutuję

Awatar użytkownika
darek
Posty: 219
Rejestracja: piątek, 30 stycznia 2009, 17:14
Lokalizacja: Grimstad

Postautor: darek » sobota, 26 stycznia 2013, 13:35

Lac, Orlen jak najbardziej panowie! Od 7 sezonow bezustannie.
XJR na

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » sobota, 26 stycznia 2013, 13:48

Ghost-dlaczego :?:
J....ć stare baby :)

GhostDog
Posty: 2816
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Postautor: GhostDog » sobota, 26 stycznia 2013, 13:53

dlaczego platinum?
dlaczego tak mało km?
dlaczego w silniku olej?
dlaczego motul?
dlaczego nie dyskutuję z Ivo nt oleju?
oo Darek się odezwał!
:mrgreen:

gdyż te specyfikacje oleju to dla mnie czarna magia choć z wykształcenia jestem mechanikiem silników kurwa lotniczych

Awatar użytkownika
artur
Posty: 4211
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Postautor: artur » sobota, 26 stycznia 2013, 13:58

Mam pytanie do oceniajacych oleje.
Skąd wiecie że olej taki a taki jest dobry ? Nie mam na myśli parametrów.
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie

GhostDog
Posty: 2816
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Postautor: GhostDog » sobota, 26 stycznia 2013, 14:06

dobre pytanie

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3513
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » sobota, 26 stycznia 2013, 14:35

Parametry parametrami, kiedyś gdzieś już pisałem, że XJR czy inny moto jak wchodził na rynek to konstruktorzy brali oleje jakie były dostępne w danych latach- XJR ma silnik od FJoty, która wyszła w latach 80 czyli 30 lat temu.
Syntetyków jako tako wtedy nie było a jak były to niedostępne dla ogółu(Układ Warszawki), zresztą kto wtedy miał motocykl produkcji zachodniej to był burżuj.

Klasyfikacja wg. API:
W grupie olejów do silników o zapłonie iskrowym odnoszono początkowo poszczególne klasy jakości do wzrostu wymagań stawianych przez silniki w miarę rozwoju ich konstrukcji i tak:
klasa SA - obejmuje oleje nie zawierające dodatków uszlachetniających przeznaczone do najstarszych typów silników;
klasa SB - oleje do silników o konstrukcji sprzed 1958 r.,
klasa SC - oleje do silników konstruowanych z początkiem lat 60 - tych,
klasa SD - oleje do silników konstruowanych z końcem lat 60 - tych i z początkiem lat 70 - tych,
klasa SE - oleje do silników konstruowanych w latach 70 - tych,
klasa SF - oleje do silników o konstrukcji lat 80 - tych,
klasa SG, SH, SJ - oleje do silników o konstrukcji z lat 90 - tych,
przy czym poczynając od SD oleje klas wyższych mogą być stosowane tam, gdzie przewidywano użycie olejów o niższej klasie jakości, jadnak nie niższej niż SC (SD tam, gdzie SC, SE tam, gdzie SC i SD oraz SF tam, gdzie SC,SD i SE).

Klasy SG, SH i SJ - obejmują oleje najwyższej aktualnie jakości przeznaczone do nowoczesnych silników benzynowych stosowanych w samochodach osobowych, dostawczych i lekkich ciężarówkach, przy czym własności użytkowe olejów SH przewyższają własności olejów SG w zakresie odporności na utlenianie i zdolności przeciwdziałania zanieczyszczeniu wewnętrznych elementów silnika; skuteczniej chronią one także silnik przed zużyciem i korozją.


Także wg. tego co by kto nie wlał poniżej klasy SF/SG będzie dobre, kwestia lepkości oleju to tylko i wyłącznie klimat/temperatury w jakim dany silnik pracuje, wiadomo, że w europie i afryce będą wlewane inne oleje...:

Obrazek

Kwestia producentów i ślizgania się sprzęgieł... motocykle często maja inne przebiegi jak widzimy na liczniku, bądź były używane niezbyty zgodnie z przeznaczaniem ;-) , sprzęgło się zużywa i czasami wlanie "lepszego, droższego" oleju= jego szybka śmierć, co skutkuje ślizganiem się tarcz.

Czasami wystarczy wymiana na olej jaki był wcześniej. Lecz niestety często i tak trzeba wymienić komplet- tarcze cierne, przekładki i sprężyny, wtedy dopiero wszystko wraca do normy.

Także każdy olej jest dobry, wystarczy lać tylko ten, co jest przeznaczony na dany klimat i ma właściwe oznaczenie klasy API, ACEA czy innej.

A czy o będzie Lotos, Motul czy Kujawski a może i Bartek z PoloMarketu to już indywidualna sprawa każdego.

GhostDog pisze:.....choć z wykształcenia jestem mechanikiem silników kurwa lotniczych


W WZL 2 robiłeś :?: .

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2636
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » sobota, 26 stycznia 2013, 14:41

Zdzichu 5+ za referat :mrgreen:

GhostDog
Posty: 2816
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Postautor: GhostDog » sobota, 26 stycznia 2013, 14:49

miałem w WZL-2 praktyki, żeśmy wyjmowali silniki su22 i uszczelniali kabiny iskier, opalali się na silosach :) i remontowali automaty spadochronowe :)
kilku spadło przez to na glebę :)

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3513
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » sobota, 26 stycznia 2013, 15:11

No ba referat musi być :mrgreen: .

Ghost zazdroszczę :) moim marzeniem było robić w WZLach ale nie poszło, za mało pleców :zly: .

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » sobota, 26 stycznia 2013, 15:28

artur pisze:Skąd wiecie że olej taki a taki jest dobry ? Nie mam na myśli parametrów.
Zanim coś komuś polecę zazwyczaj sam próbuję.Żeby mieć o czymś zdanie trzeba samemu spróbować i wyciągnąć wnioski.Co do oliw o lepkości 10W40 uważam,że są za rzadkie i w upalne dni nie chronią dostatecznie silnika chłodzonego powietrzem i olejem.To moje zdanie. ;-) Każdy producent oliwy dąży do tego,by jego produkt miał jak największą rozpiętość temperaturową i trzymał jak najwyższe parametry w każdych warunkach pracy.
J....ć stare baby :)

Awatar użytkownika
artur
Posty: 4211
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Postautor: artur » sobota, 26 stycznia 2013, 15:47

ivo pisze:.Co do oliw o lepkości 10W40 uważam,że są za rzadkie i w upalne dni nie chronią dostatecznie silnika chłodzonego powietrzem i olejem.To moje zdanie. Każdy producent oliwy dąży do tego,by jego produkt miał jak największą rozpiętość temperaturową

Nie mówie o rodzajach parametrów.
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » sobota, 26 stycznia 2013, 15:57

Artur-producent dla mnie nie gra większej roli.Ja co roku praktycznie leję olej innej marki.Był Agip 10W60,Castrol 10W50,Motul 15W50 i 10W50 a teraz jest 10W60.Za rok będzie pewnie inny.Co do oleju 10W40 przy dłuższym postoju w lecie odzywała się klawiatura coraz głośniej i moto traciło nie znacznie moc(moja była RP 02).Objawy minęły po zastosowaniu oliwy o wyższych parametrach temperaturowych.W aucie też zauważyłem różnicę w zimie jak i w lecie.A z resztą-lejta co chceta. :mrgreen:
J....ć stare baby :)

GhostDog
Posty: 2816
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Postautor: GhostDog » sobota, 26 stycznia 2013, 18:52

Zdzisław pisze:
Ghost zazdroszczę


Zdzichu, to było ponad 20 lat temu, osłabiałem obronność stąd znana katastrofa...

xjr tomek

Postautor: xjr tomek » sobota, 26 stycznia 2013, 19:11

ivo pisze:
artur pisze:Skąd wiecie że olej taki a taki jest dobry ? Nie mam na myśli parametrów.
Zanim coś komuś polecę zazwyczaj sam próbuję.Żeby mieć o czymś zdanie trzeba samemu spróbować i wyciągnąć wnioski.Co do oliw o lepkości 10W40 uważam,że są za rzadkie i w upalne dni nie chronią dostatecznie silnika chłodzonego powietrzem i olejem.To moje zdanie. ;-) Każdy producent oliwy dąży do tego,by jego produkt miał jak największą rozpiętość temperaturową i trzymał jak najwyższe parametry w każdych warunkach pracy.


ja sie z toba zgadzam ivo to co napisales jest 100 % prawda , i tak samo przetestowalem olej 15W/50 w ekstremalnych warunkach jak kiedys bralem aktywnie udzial w rajdach enduro i mialem tez zalany 10W/40 byl za zadki , a z 15W/50 same dobre doswiadczenia mam ;-) 10W/40 jest ok na jesien / zime taki tez lalem jak huska jezdzilem w chlodniejsze dni.

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3513
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » sobota, 26 stycznia 2013, 19:34

GhostDog pisze:
Zdzisław pisze:
Ghost zazdroszczę


Zdzichu, to było ponad 20 lat temu, osłabiałem obronność stąd znana katastrofa...


:evil: .

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » sobota, 26 stycznia 2013, 19:38

GhostDog pisze:miałem w WZL-2 praktyki, żeśmy wyjmowali silniki su22 i uszczelniali kabiny iskier, opalali się na silosach :) i remontowali automaty spadochronowe :)
Ghost przynajmniej miałeś ciekawe praktyki.Ja się użerałem z frezerem-menelem w ZNTK-u.Ciuchy robocze jebały chłodziwem i ciężko było znaleźć kogoś trzeźwego w całym zakładzie. :mrgreen:
J....ć stare baby :)

Awatar użytkownika
artur
Posty: 4211
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Postautor: artur » sobota, 26 stycznia 2013, 23:17

xjr tomek pisze:
ivo pisze:
artur pisze:Skąd wiecie że olej taki a taki jest dobry ? Nie mam na myśli parametrów.
Zanim coś komuś polecę zazwyczaj sam próbuję.Żeby mieć o czymś zdanie trzeba samemu spróbować i wyciągnąć wnioski.Co do oliw o lepkości 10W40 uważam,że są za rzadkie i w upalne dni nie chronią dostatecznie silnika chłodzonego powietrzem i olejem.To moje zdanie. ;-) Każdy producent oliwy dąży do tego,by jego produkt miał jak największą rozpiętość temperaturową i trzymał jak najwyższe parametry w każdych warunkach pracy.


ja sie z toba zgadzam ivo to co napisales jest 100 % prawda , i tak samo przetestowalem olej 15W/50 w ekstremalnych warunkach jak kiedys bralem aktywnie udzial w rajdach enduro i mialem tez zalany 10W/40 byl za zadki , a z 15W/50 same dobre doswiadczenia mam ;-) 10W/40 jest ok na jesien / zime taki tez lalem jak huska jezdzilem w chlodniejsze dni.

Moje pytanie nie było zapytaniem o to czy lepszy jest 10W/40 czy 15W/50 itd. Nie pytałem o rodzaj czy specyfikację. Pytałem oceniajacych różne marki oleju. Jedni mówią że dobry jest ten a zły tamten inni odwrotnie. To sią pytam skąd ta wiedza?
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie


Wróć do „Układ napędowy szeroko pojęty - silnik, sprzęgło, skrzynia.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 26 gości