Sprzęgło

Pytamy i/lub rozwiązujemy problemy z silnikiem, sprzęgłem, skrzynią biegów.
Awatar użytkownika
PawelR
Posty: 706
Rejestracja: poniedziałek, 10 marca 2008, 17:01
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Postautor: PawelR » piątek, 5 czerwca 2009, 07:24

Do zakladania sa specjalne pasty poslizgowe, a do sciagania ostry noz.
Bo trzeba mieć w życiu pasje!

Jubiler

Postautor: Jubiler » piątek, 5 czerwca 2009, 20:09

Nowa uszczelka cylinderka jest wystarczająco elastyczna i nie pęknie, a starą można wyjąc bez zniszczenia podważając śrubokrętem . Zawsze smaruje to DOT'em i wystarcza, a pod osłonkę przeciwkurzową wciskam trochę smaru, żeby zabezpieczał cylinderek przed korozją .

Awatar użytkownika
artur
Posty: 4211
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Postautor: artur » piątek, 5 czerwca 2009, 20:18

Jubiler pisze:Nowa uszczelka cylinderka jest wystarczająco elastyczna i nie pęknie

Dzieki Tego się własnie obawiałem bo sa duże różnice w srednicy tłoczka i przeswitu uszczelki
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie

martin_l

Postautor: martin_l » wtorek, 7 lipca 2009, 20:40

Witam was!

Czy możecie mi coś powiedzieć o tych tarczach z Allegro?

http://www.allegro.pl/item671635899_spr ... j_all.html

Są to tarcze firmy NHC. Warto to kupić?

pardi

Postautor: pardi » poniedziałek, 13 lipca 2009, 20:51

własnie chyba zaczęlo mi siadac sprzęgło.moto kręci na wysokich obrotach a 160 to max.prawie wogule luzu na manetce.płyn mętny. proszę o podpowiedz jakie części musze przy sobie miec, zeby miec wszystko i brac sie do dzieła?Dodam ze tez poci mi sie na wysprzegliku, ale poprzedni własciciel mnie o tym powiadomił i dał uszczelki zestaw naprawczy bo mu to nie przeszkadzało,bo tylko sie poci, nie kapie.Ale płyn jest do pełna. Co kupić -tarcze,jakies przekładki? spręzyny ile? jakies uszczelki? jak to się mniej wiecej je? trzeba olej zlac? jak mocno trzeba co dokręcic? pomoze ktos? bede naprawdę bardzo wdzieczny za jakiekolwiek porady z gory wielkie wielkie dzieki .moze mogłbym dryndnąc do kogos na priv

MadMike

Postautor: MadMike » wtorek, 14 lipca 2009, 07:26

Jedź po prostu do mechaniora. Wymiana sprzęgła nie jest droga z tego co gdzieś czytałem. No chyba że bardzo chcesz sam. Mi by się nie chciało :-)
Poza tym wychodzę z założenia, że skoro się nie znam i nie umiem naprawić czegoś, co ma jakiś tam wpływ na bezpieczeństwo, to wolę w takim przypadku nie uczyć się na własnych błędach i zapłacić komuś za wiedzę i umiejętności naprawienia.

Awatar użytkownika
Koniu
Posty: 1529
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: EŁK
Kontaktowanie:

Postautor: Koniu » wtorek, 14 lipca 2009, 12:56

Zrobisz sam, książkę napraw ściągaj wydrukuj tylko to co potrzebujesz, sprawdź czy metalowe przekładki jak koledzy wcześniej mówili nie są wyślizgane, obejrzyj tarcze sprzęgłowe czy nie zapieczone też można przetrzeć papierem ściernym o ile jeszcze nie są za cienkie. Wymiary graniczne tarcz też powinny być w książce i działaj. Browarka i jakiegoś kumpla do towarzystwa i dasz rade. Zacznij wieczorkiem najwyżej po stwierdzeniu że się sprzęgło już do niczego nie nadaje zamówisz nowe i tyle. Poznasz maszyne zdobędziesz nowe doświadczenie, kup tylko dobry silikon tak za jakieś 30 zł za tubkę WURTHA albo jakiś inny.
A Kunia znasz ? ;)

Mój tel. 692 486 517

WojtaS
Posty: 155
Rejestracja: poniedziałek, 8 czerwca 2009, 18:26
Model i rocznik moto.: XJR
Województwo: Z-zachodniopomorskie
Lokalizacja: Koszalin

Postautor: WojtaS » środa, 5 października 2011, 20:52

Witam,
A waszym zdaniem sprzęgło "oszczędza " się gdy zmieniamy biegi w górę i w dół bez jego użycia?? Zazwyczaj sprzęgła używam tylko do ruszania.

krzysiek 525tds
Posty: 243
Rejestracja: poniedziałek, 6 czerwca 2011, 20:21
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP10 2004
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Wrocław

Postautor: krzysiek 525tds » środa, 5 października 2011, 21:38

WojtaS pisze:Witam,
A waszym zdaniem sprzęgło "oszczędza " się gdy zmieniamy biegi w górę i w dół bez jego użycia?? Zazwyczaj sprzęgła używam tylko do ruszania.


Od lat uczą że wysprzeglać należy przed zminą biegów. Bez sprzęgła da się, ale pamięajmy że daje po zębach i to ostro. Różnica obrotów, siły jakie panują, po coś to sprzęgło jest, czy tylko do ruszania. Równie dobrze możan by z niego zrezygnować i ruszać z rozrusznika :-/

Pytanie - po co jest sprzęgło - skoro można było wymyślić inną technikę ruszania z miejsca.
Pozdrawiam - Krzysiek

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3511
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » czwartek, 6 października 2011, 05:47

krzysiek 525tds pisze:.....Równie dobrze możan by z niego zrezygnować i ruszać z rozrusznika :-/

Pytanie - po co jest sprzęgło - skoro można było wymyślić inną technikę ruszania z miejsca.


Nie pękaj wrzucasz dwójkę i kręcisz, przerabiałem to wczoraj a kilka lat wcześniej w samochodzie jak linka pękła :mrgreen: . Ew. Zapinasz bieg i na popych bierzesz sprzęta. Oczywiście tak można robić w sytuacjach awaryjnych nie na co dzień ;) . Zmiana biegów bez sprzęgła w górę jest banalnie prosta, w dół trzeba się "nauczyć". Lepsze rezultaty daje niepełne wduszenie klamki sprzęgła- aby meter/ lekkie wduszenie klamki na 5mm. Biegi wchodzą pewniej i bez zbędnych zgrzytów.

Multan

Postautor: Multan » czwartek, 6 października 2011, 07:53

To prawda, ostatnio doszły mnie słuchy od naprawdę doświadczonych kolegów, że lepiej dla takiego silnika jak ma XJR wrzucać w górę bez sprzęgła udało mi się płynnie opanować ten sposób teraz tylko tak jeżdżę, raz że lepiej odchodzi moto dwa mniej, zgrzytów. Moja XJR-ka przy 7,5 tys najmniej całkiem żywiołowo reaguje na zmianę biegu w górę bez sprzęgła, polecam ten sposób Tym którzy jeszcze nie mieli okazji!

Awatar użytkownika
Koniu
Posty: 1529
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: EŁK
Kontaktowanie:

Postautor: Koniu » sobota, 8 października 2011, 14:33

krzysiek 525tds, Sprzęgło najbardziej zużywa się przy ruszaniu kiedy jego okładziny ścierają się z przekładkami, kiedy przeciągamy zmianę biegu i jeżdżąc na półsprzęgle. Przełączając biegi wtedy kiedy jesteśmy już w ruchu sprzęgło poprostu chwilowo rozłącza przeniesienie napędu żeby można było dostosować obroty silnika do kolejnego przełożenia w górę czy w dół, co by jazda mogła być płynna, bardziej przyjemna można było regulować prędkość, przygotować się do wyprzedzania i wszystkiego innego co związane jest z ruchem pojazdu. Do tego ono służy :) Biegi w dół bez sprzęgła można zmieniać, ale przebiega to deko brutalniej dlatego kierowcy wyścigowi też do tego celu używają sprzęgła w górę już nie mają do tego quickshift-ery.
A Kunia znasz ? ;)

Mój tel. 692 486 517

WojtaS
Posty: 155
Rejestracja: poniedziałek, 8 czerwca 2009, 18:26
Model i rocznik moto.: XJR
Województwo: Z-zachodniopomorskie
Lokalizacja: Koszalin

Postautor: WojtaS » niedziela, 9 października 2011, 18:23

A ja mam wrażenie ,że bez sprzęgła biegi w górę wchodzą w xjr jakby lepiej i mniej boleśnie.

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3858
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » niedziela, 9 października 2011, 18:34

Zdecydowanie potwierdzam to wrażenie!
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2635
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » niedziela, 9 października 2011, 21:21

W dół też łatwo,przy niskich obrotach ciśniesz delikatnie w dół i z delikatnym międzygazem wskakuje
Pamiętać trza tylko o tym żeby obroty przed zmianą były w miarę niskie

motoromaniak

Postautor: motoromaniak » niedziela, 14 października 2012, 10:43

Dowiedziałem się od posiadacza fjty że sposobem na ślizgające się sprzęgło (mimo nowych tarcz tak jak u mnie) jest dorzucenie jednej przekładki więcej.Sprzęlo robi sie wówczas twardsze ale prawdopodobnie nie ma szans na ślizgnięcie się.Ja tylko tłumiki oddławiłem a wczęsniej oczywiście sprzęgło wymieniłem.Przyrost mocy musiał nastąpić bo porafi ślizgnąć się i tu moje pytanie czy ktoś ma jadną przekładke na zbyciu?

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3511
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » niedziela, 14 października 2012, 13:43

Ciekawa teoria. Takie coś się praktykowało w Jawabuzie 350 TwinSzrot ale tam w oryginale sprzęgło było do bani. Pomagała wymiana całego kosza na Cztrowski.

Masz może jakiś link z tematem na necie z taką kombinacją w XJR/FJ :?: . Coś mi się wierzyć nie chce, że nowe tarcze masz i się ślizgają.


Sprzęgło wymienia się całościowo nie w kawałkach czyli:
- Tarcze cierne
- Przekładki metalowe
- Sprężyna dociskowa

Jeżeli przy wymianie pominiesz którykolwiek z elementów, który musi być wymieniony razem z innymi bez względu czy niby jest dobry czy nie.... to zaś może się tak dziać, ze sprzęgło się ślizga....

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2635
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » niedziela, 14 października 2012, 17:41

Proponował bym zajrzeć do manuala :!:
Jest tak szczegółowo opisane co trzeba zrobić, jaką grubość mają mieć przekładki ,jaką grubość tarcze, jaką wysokość sprężyna.
Powodem ślizgania się nowych tarcz może być nieznajomość ww.tematu :!:
Np nie namoczenie nowych tarcz w oleju przed wymianą co skutkuje szybkim ich przypaleniem (zeszkleniem powierzchni) podczas pierwszego zadziałania sprzęgła.

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3511
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » niedziela, 14 października 2012, 19:33

farba pisze:Proponował bym zajrzeć do manuala :!:
......
Np nie namoczenie nowych tarcz w oleju przed wymianą co skutkuje szybkim ich przypaleniem (zeszkleniem powierzchni) podczas pierwszego zadziałania sprzęgła.


To jest błąd, który popełniają nawet "dobrzy" mechanicy.
Manual podstawa ;-) .

Awatar użytkownika
Wadi
Posty: 348
Rejestracja: środa, 13 sierpnia 2008, 12:57
Lokalizacja: Pakosc,Aleks.Kuj
Kontaktowanie:

Postautor: Wadi » piątek, 19 października 2012, 12:20

Mi sie slizgało jak lałem castrola-shita :zly: ,temat o oleju był,powrót do Motula :) i nowe przy okazji tarcze i wio :evil:

Awatar użytkownika
Piotr_MC_85
Posty: 1573
Rejestracja: wtorek, 13 lipca 2010, 20:15
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2009
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Jaźwina

Postautor: Piotr_MC_85 » piątek, 19 października 2012, 13:52

Wadi pisze:Mi sie slizgało jak lałem castrola-shita ,temat o oleju był

Identycznie jak u motomiśka spuścił castrola, zalanego z beczki 200l (czyli olej tzw. luzem), zalał inny (niepamiętam jaki) i przestało się ślizgać :!:

vivvaldi

Postautor: vivvaldi » sobota, 20 października 2012, 10:49

Ja tam jeździłem 2 sezony na Castrolu i jakoś się nie ślizgało :lol:

xjr tomek

Postautor: xjr tomek » sobota, 20 października 2012, 13:38

mozna wymienic tarcze sprzeglowe a te szajby metalowe jezeli niesa zatarte i niesa przebarwione na niebiesko to mozna zostawic , istnieje tez mozliwosc twardszych sprezyn zamontowac wtedy sprzeglo lepiej zaciska , polecam Lucas tarcze oraz sprezyny. Druga sprawa to to ze wiele osób leje syntetyczne oleje ( dam taki przyklad stare ktm lc4 czy husaberg,husqvarna kazde z tych moto mialo slizg sprzegla bo wlewali syntetyczne oleje ) tak naprawde pólsyntetyk wystarcza jak ktos jezdzi latem to mozna 15W/ 50 wlewac pólsyntetyk ( ja wlewam motorex 15W/50 Formula 4T pólsyntetyk ) super olej !!! silnik XJR mozna porównac z budowa silnika starej XS 1100 te silniki normalne mineralne oleje znosza najlepiej. Aha prawie zapomnialem , jak zalany miales olej syntetyczny to samo spuszczenie niewystarczy , musisz teraz przemyc cale sprzeglo , znaczy rozebrac i wszystkie tarcze przemyc benzyna ekstrakcyjna zeby ten olej syntetyczny zmyc , nastepnie zlozyc i wlac pólsyntetyk lub mineralny olej , jak to niepomoze to moze sie zawiesil tloczek sprzegla.

suzigsx1
Posty: 200
Rejestracja: środa, 26 marca 2008, 23:16
Model i rocznik moto.: Fazer 600 dobre i to !
Województwo: E-łódzkie

Postautor: suzigsx1 » sobota, 20 października 2012, 22:31

Chłopie,proszę Cię...jakie płukanie sprzęgła :?Leję castrola od 5 lat 10w 40 zgodnie z yamahą (zesztą zawsze u yamahy)i nigdy nie miałem problemów ze sprzęgłem,skrzynią ani silnikiem.Pewnie przeprowadzałeś jakieś badania laboratoryjne na silnikach XjR-y że wiesz,ćo tam najlepiej jej pasuje nie patrząc na opinie ujeżdżaczy
:szok: :szok: sory chłopie,wyluzuj :-D
Wiem,część forumowiczów nie podziela mojego zdania co do castrola ale ja osobiście nie przejechałem się na nim do tej pory jeśli chodzi o sprzęgło itp.
człowiek jest tyle wart ile może pomóc drugiemu

Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3531
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » niedziela, 21 października 2012, 05:12

w 1200 z tego co się orientuje było troszkę inne sprzęgło, od któregoś tam roku jest mocniejsze i dłużej daje radę.
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3511
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » niedziela, 21 października 2012, 05:37

xjr tomek pisze:......silnik XJR mozna porównac z budowa silnika starej XS 1100 te silniki normalne mineralne oleje znosza najlepiej.....


W momencie powstawania XSa raczej nie było nic innego, ogólnodostępnego do wyboru.

xjr tomek

Postautor: xjr tomek » niedziela, 21 października 2012, 09:12

suzigsx1 pisze:Chłopie,proszę Cię...jakie płukanie sprzęgła :?Leję castrola od 5 lat 10w 40 zgodnie z yamahą (zesztą zawsze u yamahy)i nigdy nie miałem problemów ze sprzęgłem,skrzynią ani silnikiem.Pewnie przeprowadzałeś jakieś badania laboratoryjne na silnikach XjR-y że wiesz,ćo tam najlepiej jej pasuje nie patrząc na opinie ujeżdżaczy
:szok: :szok: sory chłopie,wyluzuj :-D
Wiem,część forumowiczów nie podziela mojego zdania co do castrola ale ja osobiście nie przejechałem się na nim do tej pory jeśli chodzi o sprzęgło itp.


czesc,

przeciez jestem wyluzowany easy 8-) wiem co pisze, w niemczech pracowalem jako mechanik w warsztacie motocyklowym , niemusisz wcale jezdzic na tym castrolu 10W / 40 jak chcesz cos dobrego zrobic dla silnika yamahy to wlewaj tylko olej motul albo yamalube ;) ja jezdze wylacznie latem i poleca sie wlewac 15W / 50 a czy wlewa sie castrol czy motorex lub motul to bez znaczenia , chodzi oto ze te silniki znosza najlepiej pólsyntetyczne lub mineralne oleje fullsyntetyki moga robic problemy i dlatego jak ktos mial wczesniej zalany fullsyntetyczny zaleca sie przeplukanie tarcz sprzegla , nastepnie wlewa sie olej mineralny lub pólsyntetyczny tak zaoszczedzi sie klopotów bo moze slizg sprzegla pozostac nadal, takie zjawiska sa tez w kawasaki i innych moto. XJR , FJ maja te same tarcze sprzeglowe , tak ze FJ to starsza siostra XJR i ten silnik to konstrukcja z 80 lat. Zdaje sie nieraz ze przez wlewanie fullsyntetyka zrobi sie cos dobrego dla silnika , ale ten silnik niewymaga tego wcale jemu starczy mineralny olej lub pólsyntetyk.

pozdrawiam

suzigsx1
Posty: 200
Rejestracja: środa, 26 marca 2008, 23:16
Model i rocznik moto.: Fazer 600 dobre i to !
Województwo: E-łódzkie

Postautor: suzigsx1 » niedziela, 21 października 2012, 11:15

Dobra,może trochę faktycznie niejasno się wyraziłem.
Chodzi mi o to,że przy zmianie oleju z syntetyka na półsyntetyk/mineralny zalecasz płukanie tarcz sprzęgła.
Sama idea tego może i jest sensowna(nie wiem,zawsze leję półsyntetyk) tylko chodzi mi o rozbieranie tego sprzegła- myślisz ,że gra warta świeczki?
roboty sporo,a tarcze z czasem pewnie i tak się same przepłuczą :)
człowiek jest tyle wart ile może pomóc drugiemu

xjr tomek

Postautor: xjr tomek » niedziela, 21 października 2012, 13:51

suzigsx1 pisze:Dobra,może trochę faktycznie niejasno się wyraziłem.
Chodzi mi o to,że przy zmianie oleju z syntetyka na półsyntetyk/mineralny zalecasz płukanie tarcz sprzęgła.
Sama idea tego może i jest sensowna(nie wiem,zawsze leję półsyntetyk) tylko chodzi mi o rozbieranie tego sprzegła- myślisz ,że gra warta świeczki?
roboty sporo,a tarcze z czasem pewnie i tak się same przepłuczą :)


praktycznie sie przeplukaja zalewajac olej mineralny lub pólsyntetyk i slizg zniknie , wiem ze motocykle które maja tarcze sprzeglowe pokryte sinterem (twardy metal) maja wieksze ze slizgiem problemy jezeli uzywa sie fullsyntetyka , to bylo tak w husqvarnach 510 TE , husabergach i ktm.

tarcze cierne jezeli dojda do 2,8 mm , wymagaja wymiany
tarcze stalowe dopuszczalne wygiecie max . 0,10 , na powierzchni niemoze byc widoczne zatarcie oraz przebarwienie na niebiesko.

jeszcze taki patent to wymiana sprzezyn dociskowych niektórzy stosuja te od yamahy FJR numer kat. czesci: 5JW 16334-00 sa silniejsze, tez jest poprawa i poslizg znika.

no i jeszcze niewolno zapomniec o tym, taka mala czesc ale wazna bardzo , jezeli ten bolec mosiezny jest zaklinowany to tak samo dojdzie do slizgu sprzegla , trzeba zawsze go smarowac zeby w otworze klamki mógl sie ruszac :

Obrazek

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3511
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » niedziela, 21 października 2012, 14:41

Zamiennik sprężyny EBC do FJR kosztuje w larssonie 76,30zł i jest to to samo co do XJR....


Wróć do „Układ napędowy szeroko pojęty - silnik, sprzęgło, skrzynia.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 26 gości