O olejach dywagacje rozmaite.

Pytamy i/lub rozwiązujemy problemy z silnikiem, sprzęgłem, skrzynią biegów.
gregor

Postautor: gregor » piątek, 13 marca 2009, 12:59

lej motula 5100, maszyna ma już 8 lat i jak każdy nie lubi zmian

Awatar użytkownika
hubertm
Posty: 3398
Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: hubertm » piątek, 13 marca 2009, 19:24

Dokałdnie jak mówi gregor. Syntetyk do 8-letniej bryki raczej nie jest wskazany
hubertm

Awatar użytkownika
balth
Posty: 3193
Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
Model i rocznik moto.: K1300R15
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: balth » sobota, 21 marca 2009, 11:57

gregor pisze:lej motula 5100, maszyna ma już 8 lat i jak każdy nie lubi zmian


a hubertowa tego motula nie lubi.....
bye

balth

Awatar użytkownika
hubertm
Posty: 3398
Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: hubertm » sobota, 21 marca 2009, 17:31

no właśnie.. dzisiaj odstawiłem do Kotleta Lochę (powiedział, że do piątku mi ją zrobi...wtajemniczeni wiedzą jak z terminami u niego ;-) ) i przekonał mnie, żebym został na Agip Tec 15W50. I zostaję.
hubertm

Awatar użytkownika
balth
Posty: 3193
Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
Model i rocznik moto.: K1300R15
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: balth » sobota, 21 marca 2009, 19:16

hubertm pisze:no właśnie.. dzisiaj odstawiłem do Kotleta Lochę (powiedział, że do piątku mi ją zrobi...wtajemniczeni wiedzą jak z terminami u niego ;-) ) i przekonał mnie, żebym został na Agip Tec 15W50. I zostaję.


jak się domyślasz, też jeżdżę na agipie. ale za cholerę nie pamiętam na jakim :)
na pewno syntetycznym.
bye

balth

Awatar użytkownika
ptysiornia
Posty: 564
Rejestracja: poniedziałek, 24 grudnia 2007, 16:20
Model i rocznik moto.: Agent Orange '20
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: ptysiornia » sobota, 21 marca 2009, 21:17

hardway pisze:Ma ktoś z was doświadczenie z Motul'em 300V?


Witam,

Ja jeżdżę na 300V, z tym, że praktycznie od nowości. Wlałem go przy przebiegu niecałych 1000 km. Olej jak olej. Fachowcy mówią, że dobry i na pewno drogi :)

Tak trochę z innej beczki: wiem, że w XJR, zdaje się, że po 2004 r, jak zmienili wydechy na te dłuższe (te co mają Jarek i PawelR) to ponoć zmienili też w silniku wałki rozrządu na cichsze. Mam zatem pytanie do użytkowników tych maszyn, czy grają Wam zawory?
U mnie w nowej jest kompletna cisza niezależnie czy piec ciepły czy zimny, natomiast w Ciuchci (co ten przeklęty pigmej wziął ją ode mnie na dorżnięcie :) ) na ciepło zawory chodziły jak w zegarku - czyli cykcykcyk... Jeździłem tam na Texaco, a później na Motorexie i nie było różnicy.
ptyś
Oj, grzmi! Będzie burza!

rstencel

Postautor: rstencel » niedziela, 22 marca 2009, 00:14

Natomiast moja XJR lubi motul'a 5100.

edwin

Postautor: edwin » niedziela, 22 marca 2009, 01:38

moja też lubi tego motula... wsuwa ze swie setki(albo i lepiej) na 1000km

Awatar użytkownika
hubertm
Posty: 3398
Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: hubertm » niedziela, 22 marca 2009, 02:17

balth pisze:
hubertm pisze:no właśnie.. dzisiaj odstawiłem do Kotleta Lochę (powiedział, że do piątku mi ją zrobi...wtajemniczeni wiedzą jak z terminami u niego ;-) ) i przekonał mnie, żebym został na Agip Tec 15W50. I zostaję.


jak się domyślasz, też jeżdżę na agipie. ale za cholerę nie pamiętam na jakim :)
na pewno syntetycznym.


jak wymieniałeś oleum u Kotleta to pewnie wlał to samo czyli 15W50 Tec :->
hubertm

Awatar użytkownika
JAREK
Administrator
Posty: 5577
Rejestracja: niedziela, 2 grudnia 2007, 13:47
Model i rocznik moto.: XJR1300-2004
Województwo: E-łódzkie
Lokalizacja: ŁÓDŹ
Kontaktowanie:

Postautor: JAREK » niedziela, 22 marca 2009, 08:24

Słychać zaworki, słychać.

Awatar użytkownika
PawelR
Posty: 706
Rejestracja: poniedziałek, 10 marca 2008, 17:01
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Postautor: PawelR » wtorek, 24 marca 2009, 07:19

Chyba o olejach powiedziano tu juz wszystko...
Najlepiej pozostac przy tym, ktory z wlasnego doswiadczenia nie powoduje negatywnych efektow.
Ja tak przynajmniej robie.
Bo trzeba mieć w życiu pasje!

Awatar użytkownika
zela-r1
Posty: 526
Rejestracja: wtorek, 5 lutego 2008, 19:24
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: G-pomorskie
Lokalizacja: Rumia
Kontaktowanie:

Postautor: zela-r1 » wtorek, 24 marca 2009, 09:41

Ja leje Motula 7100 10w40 i jest ok.

Awatar użytkownika
artur
Posty: 4211
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Postautor: artur » niedziela, 29 marca 2009, 00:10

co do oleum to mam takie trzy pytania 1- istnieje taki dogmat w motocyklowej religii , że oliwę zmieniamy co sezon. Prawda ? Mam takie wątpliwości - czy czasem nie jest to wymysł ludzi z marketingu koncernów naftowych ? Czy oni, znając wrażliwość motocyklistów na stan swoich sprzętów, nie wmówili nam tego przez lata ?
( może odbiegam za daleko ale wizerunek tzw św. Mikołaja czyli grubego faceta z czerwonym pijackim nochalem, w czerwonym stroju z białymi obwódkami, to wymysł coca-coli z przed ok 50 lat. Ludzi z marketingu !) Jakie są zatem mechaniczne czy chemiczne zasadności zmiany oliwy co sezon ?
2- dlaczego syntetyka nie wlewamy do starszych silnikow ? Opowieści o wypłukaniu nagaru, jakoś mnie nie przekonują. Bo czy mój stary silnik WIE że ma nagar ? W czym on mu pomaga ? Jeśli skoro go straci to mu zaszkodzi ?
3- ogladałem na stacji paliw tzw ulepszacz do oleju prod. amerykańskiej co obiecywał min. cichsza pracę silnika, mniej dymienia , mniej zuzycia oleju, wiekszą kompresję itp. itp.... Wiem że takie rzeczy istnieja ale nie stosowałem tego jeszcze bo - a) nie mam potrzeby b) myslę że to wymysł marketingu.
Proszę o odpowiedz szanownych kolegów co maja o tym pojecie ;-)
a propos ja mam Bel Ray albo jakos tak :mrgreen:

suzigsx1
Posty: 200
Rejestracja: środa, 26 marca 2008, 23:16
Model i rocznik moto.: Fazer 600 dobre i to !
Województwo: E-łódzkie

Postautor: suzigsx1 » niedziela, 29 marca 2009, 10:46

ad1. Olej powinno sie wymieniać raz w roku nawet jeśli nie zrobisz takiego przebiegu jak zaleca producent ,dotyczy to nie tylko motocykli ale aut też. Olej się starzeje jak wszystko na tym świecie i z czasem pogarszają się jego właściwości smarne.
ad2.Z nagarami faktycznie tak jest,syntetyk ma lepsze właściwosci myjące ,jesli zacznie ci płukać silnik to cały syf krąży po magistrali olejowej i po elementach współpracujacych w silniku ,filtr oleju wszystkiego od razu nie wyłapie.
ad3.Tez myslę że takie rzeczy to bardziej chwyt marketingowy,jak bedziesz miał dojechany silnik to żadne cuda mu nie pomogą,a jak silnik jest ok to nie ma sensu lać czegoś takiego :-)
człowiek jest tyle wart ile może pomóc drugiemu

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3858
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » niedziela, 29 marca 2009, 11:02

artur pisze:2- dlaczego syntetyka nie wlewamy do starszych silnikow ? Opowieści o wypłukaniu nagaru, jakoś mnie nie przekonują. Bo czy mój stary silnik WIE że ma nagar ? W czym on mu pomaga ? Jeśli skoro go straci to mu zaszkodzi ?
Znałem kiedyś syntetyk co nie miał dodatków czyszczących (myjących). Nazywał się Jasol, bodajże 13. I fachowiec z tej właśnie rafinerii (Jasło) tłumaczył mi, że szybkie wypłukanie nagaru spowoduje luzy w silniku, że ponoć tłoki zaczną latać w cylindrach i takie tam.

Nie pamiętam dokładnie, bo było to dość dawno, więc mogę się mylić co do szczegółów ;)

A co do wymiany co rok to fakt. Olej wyłapuje różne różności nie tylko podczas pracy ale i podczas postoju (np. wilgoć). Nie jest też obliczony na wieczyste konserwowanie ale na dość dynamiczną pracę.
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
artur
Posty: 4211
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Postautor: artur » niedziela, 29 marca 2009, 19:16

suzigsx1 pisze:ad1. Olej powinno sie wymieniać raz w roku nawet jeśli nie zrobisz takiego przebiegu jak zaleca producent ,dotyczy to nie tylko motocykli ale aut też. Olej się starzeje jak wszystko na tym świecie i z czasem pogarszają się jego właściwości smarne.

co do wymiany co rok to fakt. Olej wyłapuje różne różności nie tylko podczas pracy ale i podczas postoju (np. wilgoć). Nie jest też obliczony na wieczyste konserwowanie ale na dość dynamiczną pracę.

No dobra chłopaki ale przecież olej który kupujemy mógł i tak leżakowac np 2 zimy w hangarze przy np minus 20 C. Więc co za różnica czy zimę spedzi w magazynie czy w skrzyni korbowej ?
piontek pisze:Znałem kiedyś syntetyk co nie miał dodatków czyszczących (myjących). Nazywał się Jasol, bodajże 13. I fachowiec z tej właśnie rafinerii (Jasło) tłumaczył mi, że szybkie wypłukanie nagaru spowoduje luzy w silniku, że ponoć tłoki zaczną latać w cylindrach i takie tam.

Wg mnie nagar nie ma właściwości metalu, jest dosyć kruchy, ma raczej strukturę gąbki więc nie może brać udziału w zapewnieniu kompresji czy prawidlowego toru jazdy tłoka.Działają tam takie siły że nagar nie jest dla nich przeszkodą. To moje skromne zdanie. Zeby było jasne - ja zalewam mineralnym i wymieniam co rok ale "legendy" o syntetyku czy corocznej zmianie są dla mnie otwarte do dyskusji bo parę rzeczy nie zgadza mi sie, jak się tak chwilę zastanowię.

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3858
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » niedziela, 29 marca 2009, 21:44

Co do nagarów to nie podnoszę dalej tematu bo już nie pamiętam.
Natomiast olej zamknięty w butelce to dla mnie co innego niż olej w silniku. Chyba, żeby to był nowy, nie jeżdżony nigdy silnik.
A co do marketingu to olej zalecano wymieniać co roku nawet w czasach gdy marketingu nie było na świecie (znaczy nie wszędzie :) ).
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

suzigsx1
Posty: 200
Rejestracja: środa, 26 marca 2008, 23:16
Model i rocznik moto.: Fazer 600 dobre i to !
Województwo: E-łódzkie

Postautor: suzigsx1 » niedziela, 5 kwietnia 2009, 16:04

piontek pisze:Co do nagarów to nie podnoszę dalej tematu bo już nie pamiętam.
Natomiast olej zamknięty w butelce to dla mnie co innego niż olej w silniku. Chyba, żeby to był nowy, nie jeżdżony nigdy silnik.
A co do marketingu to olej zalecano wymieniać co roku nawet w czasach gdy marketingu nie było na świecie (znaczy nie wszędzie :) ).

Z olejem jest podobnie jak z oponami -jeśli nowa opona leżakuje sobie w suchym,przewiewnym miejscu przez np 3 lata i identyczna opona przez te same 3 lata kreci się na kole w róznych warunkach atmosferycznych to guma tej eksploatowanej starzeje sie duzo szybciej. Jesli olej grzecznie sobie leży na półce w butelce też starzeje sie dużo wolniej niz olej który pracuje w silniku.Artur mam nadzieję ze rozwiałem Twoje wątpliwosci co do wymiany oleju rzadziej niż raz na rok ;-)
człowiek jest tyle wart ile może pomóc drugiemu

edwin

Postautor: edwin » niedziela, 5 kwietnia 2009, 18:29

czyly, jak ktoś robi więcej niż 6000km w sezonie to nie ma żadnego problemu i wymienia sobie co te 6 tysi... w tempie takim jak nakazuje instrukcja... no nie musi koniecznie wymieniać oleju na wiosnę czy jesień... (u mnie byłoby to po 3tyś)

pajda

Postautor: pajda » wtorek, 7 kwietnia 2009, 19:49

W nawiązaniu do oleju.Ile biorą wasze moto oleju podczas jazdy.Zalałem u siebie Motula 5100 10W40 i strasznie szybko mi znika!!Czy to normalne żeby brał ze 300 ml. na 400 km. :!:

Awatar użytkownika
zela-r1
Posty: 526
Rejestracja: wtorek, 5 lutego 2008, 19:24
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: G-pomorskie
Lokalizacja: Rumia
Kontaktowanie:

Postautor: zela-r1 » wtorek, 7 kwietnia 2009, 20:01

Ja leje Motula 7100 10w40 i starcza do wymiany
moim skromnym zdaniem coś jest nie tak
sprawdż ciśnienie na cylindrach (stan pierścieni tłokowych)
i wymień gumki zaworowe.
Powodzenia

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3858
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » wtorek, 7 kwietnia 2009, 21:09

pajda pisze:W nawiązaniu do oleju.Ile biorą wasze moto oleju podczas jazdy.Zalałem u siebie Motula 5100 10W40 i strasznie szybko mi znika!!Czy to normalne żeby brał ze 300 ml. na 400 km. :!:
Zdecydowanie nie normalne. Słuchaj Sławka i znajdź dobrego mechanika.
Nie zostawiasz za sobą chmury dymu jak jedziesz?

Awatar użytkownika
balth
Posty: 3193
Rejestracja: czwartek, 20 grudnia 2007, 13:09
Model i rocznik moto.: K1300R15
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: Warszawa

Postautor: balth » środa, 8 kwietnia 2009, 09:22

nie przypominam sobie, abym kiedykolwiek musiał dolewać oleju. raz na sezon zmiana i dawało radę aż do następnej wymiany. inna sprawa, że ja nie nawijam miliona kilometrów.

ale co 400 km dolewać? :shock: to jakiś error jest.
bye

balth

Awatar użytkownika
Koniu
Posty: 1529
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: EŁK
Kontaktowanie:

Postautor: Koniu » środa, 8 kwietnia 2009, 12:35

Za cały zeszły sezon czyli jakieś 10 000 km dolałem 300 ml oleum. Takie zużycia miałem kiedyś w Hondzie i skończyło się wymianą pierścieni i uszczelniaczy zaworowych tych właśnie gumek :)
A Kunia znasz ? ;)

Mój tel. 692 486 517

edwin

Postautor: edwin » środa, 8 kwietnia 2009, 22:16

pajda, u mnie po zmianie z castrola no motul jest to samo... zużycie oleju wzrosło... nawet boję się liczyć ile padlina wypija... może nei ciągnie tyle co u ciebie ale też co chwile muszę sprawdzać stan...

Awatar użytkownika
hubertm
Posty: 3398
Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: warszawa
Kontaktowanie:

Postautor: hubertm » środa, 8 kwietnia 2009, 22:58

jeżeli zauważyliście nieduże zmiany łykania oleju w Waszych moto, proponuję zmienić olej na bardziej gęsty...jeżeli sytuacja wygląda tak, że dolewacie olej o wiele częściej niż wcześniej, to jedźcie do specjalisty ;-)
hubertm

pajda

Postautor: pajda » czwartek, 9 kwietnia 2009, 07:49

W lutym u mechaniora było czyszczenie gaźnika, ustawienie zaworków uszczelnienie uszczelki pod klawiaturą bo się pociła,wymiana płynów i ogólne przygotowanie do sezonu, no i wymiana nieszczęsnego oleju.Przed wymianą było wszystko ok. Zobaczę jak będzie dalej i chyba zacznę od wymiany oleju na inny tylko na jaki??? :zly:

staniu

Postautor: staniu » czwartek, 9 kwietnia 2009, 10:09

piontek pisze:Nie zostawiasz za sobą chmury dymu jak jedziesz?


Jeśli nie masz wycieku zewnetrznego to musisz dymić jak dwusów - w przyrodzie nic nie ginie ;)
regulacja zaworów i czyszczenie gaźnika nie ma nic wspólnego z olejem .
Wymiana oleju - owszem może mieć !
Jeśli zmieniłeś rodzaj oleju to mógł wypłukać (wyczyścić) nagar , który uszczelniał np. pierścienie .
Olej gorszy gatunkowo (mineral lub gęsty) może zaradzić - ale to i tak leczenie przez pudrowanie ;-)

mietowy68

jaki olej jest najlepszy

Postautor: mietowy68 » środa, 14 września 2011, 06:33

cześć spotkałem na stacji przedstawiciela platinum i twierdził ze yamaha poleca ich olej ja lałem castrol ale platinum jest dużo tańszy sam nie wiem lał ktoś
platinum

Awatar użytkownika
ivo
Posty: 436
Rejestracja: niedziela, 23 maja 2010, 12:02
Model i rocznik moto.: GSX 1400
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Lubań

Postautor: ivo » środa, 14 września 2011, 06:54

Siemka :mrgreen: Pomyliłeś wątki.A tak w nawiasie AGIP 10W60. ;)
J....ć stare baby :)


Wróć do „Układ napędowy szeroko pojęty - silnik, sprzęgło, skrzynia.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 30 gości