O olejach dywagacje rozmaite.

Pytamy i/lub rozwiązujemy problemy z silnikiem, sprzęgłem, skrzynią biegów.
edwin

Postautor: edwin » czwartek, 5 lutego 2009, 11:16

w jakiej temperaturze olej zaczyna wrzeć?
bo jak czytam ten wątek to przypomina mi sie jak jechałem z bratem (ja mz trophy, on dniepr), załozył wtedy nową pompę olejowa i kazał mi jechac wolno... do 90km/h
po 30km machnął do mnie zebym się zatrzymał bo kontorlka ciśnienia mu świeci...

po zatrzymaniu się otworzył korek oleju i usłyszeliśmy dźwięk smażonych frytek dochądzący z silnika :D

dniepr zagotował olej... ale po 10 min pojechał dalej i jeździ do tej pory

gregor

Postautor: gregor » czwartek, 5 lutego 2009, 12:47

temperatura wrzenia olejów motocyklowych ( tych lepszych ) to 250-300 C.
Nie ma więc obawy, ale wiadomo... im olej jest częściej przegrzewany tym się szybciej starzeje no i traci właściwości
Generalnie olejaki chłodzone powietrzem są bardziej odporne na przegrzanie niż
silniki chłodzone cieczą.
Czyli markowy i świeży olej ( do 6 tys km ) zalany do górnej kreski i nie ma problemu.
Przecież XJR jezdzą i po Afryce.

Ktoś z nas był XJR w Afryce ?

Awatar użytkownika
Jaqbik
Posty: 1163
Rejestracja: poniedziałek, 28 stycznia 2008, 13:07
Model i rocznik moto.: QTM
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Postautor: Jaqbik » czwartek, 5 lutego 2009, 13:50

Byłem :evil:
W lecie na południu Hiszpanii też :lol:
Ale ja nie mam termometru olejowego to się nie przejmowałem - sprzęt chodził bez zająknięcia.
"...kiedy czuję pęd powietrza i w kolejny zakręt składam się..."

Awatar użytkownika
PawelR
Posty: 706
Rejestracja: poniedziałek, 10 marca 2008, 17:01
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Postautor: PawelR » piątek, 6 lutego 2009, 15:30

Jak olej jest mocno zagrzany, to czasami trudniej odpalic.
Bo trzeba mieć w życiu pasje!

Awatar użytkownika
Ramzes
Posty: 302
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 12:37
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2004
Województwo: T-świętokrzyskie
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Postautor: Ramzes » poniedziałek, 9 lutego 2009, 18:39

Przecież XJR jezdzą i po Afryce.

W samochodach możliwe że w motocyklach też, stosuje się oleje o rożnych gęstościach / lepkościach zależnie od klimatu. Zgadza się ??

Ja własnie jutro sprzęt zaworze na przegląd, h... trzeba poświęcic pare stówek bo na karku już 34 tys a zawory nie były robione no i gaźniki też trzeba.
Oj to bedzie kosztowny sezon :P

Własnie zerknołem
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 9 lutego 2009, 19:04 przez Ramzes, łącznie zmieniany 3 razy.
"Fucking Busters"
Takie tam z okazji urodzin :) http://youtu.be/9NcXJWgP7JI
Czesc druga http://youtu.be/qUHE0FrbHfw

Awatar użytkownika
Koniu
Posty: 1529
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: EŁK
Kontaktowanie:

Postautor: Koniu » poniedziałek, 9 lutego 2009, 18:43

Oczywiście że tak, zerknijcie do książek serwisowych tam gdzie jest o wymianie oleju jest taki dziwy wykres z olejami o różnej gęstości czy czym tam. Jak olej ma np oznaczenie 10W40 to jest do stosowania w temp. otoczenia -10 do + 40 jak sie mylę to poprawcie :)
A Kunia znasz ? ;)

Mój tel. 692 486 517

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3858
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » środa, 11 lutego 2009, 21:53

Mniej-więcej. Temperatura płynięcia to dolna a górna też ma jakąś nazwę. A tak w ogóle to to co nazywa się potocznie gęstością to po prawdzie jest lepkością. (woda przecież jest gęstsza od oleju)
I jak zwykle producent silnika określa jaki olej można do niego stosować a jaki nie. Oczywiście jest parę wariantów właśnie w zależności od warunków zewnętrznych.

Ale mogę się mylić ;)
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

rolek

Postautor: rolek » środa, 11 lutego 2009, 22:03

Ja wczoraj znalazłem w instrukcji że do xjr 1200 zalecany jest oleum 20W40 . Co wy na to?

Awatar użytkownika
Koniu
Posty: 1529
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: EŁK
Kontaktowanie:

Postautor: Koniu » środa, 11 lutego 2009, 22:05

Trzeba chyba temat założyć nowy albo pisać wśród założonych już, o Castrol-u na przykład.
A Kunia znasz ? ;)

Mój tel. 692 486 517

rolek

Postautor: rolek » środa, 11 lutego 2009, 22:09

i sam już nie wiem co wlać bo muszę wymienić ale na co ? Motul a może Castrol? Z waszych wcześniejszych postów wynika że ile użytkowników tyle oleji

[ Dodano: 2009-02-11, 22:10 ]
to prawda z tym tematem

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3858
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » środa, 11 lutego 2009, 22:17

rolek pisze:Ja wczoraj znalazłem w instrukcji że do xjr 1200 zalecany jest oleum 20W40 . Co wy na to?

Dość wysoko ustawione parametry lepkości. Jakby właśnie producent przewidział wysoką temperaturę pracy.

Ale mogę się mylić ;)

Romek

Postautor: Romek » czwartek, 12 lutego 2009, 04:21

faktycznie producent zaleca olej 20W40 w temperaturach powietrza po wyżej 5 st. C lub 10W30 w temp.ponizej zera ale do 15 st. C ( tak jest napisane w serwisówce ) ja osobiscie stosuje 20W40

gregor

Postautor: gregor » czwartek, 12 lutego 2009, 13:52

Ja zalewam 10W40 albo 15W50.
Teoretycznie 20W40 jest dobry np. dla Hiszpana bo ma w sezonie małe różnice temperatury, a taki Norweg zza kręgu polarnego to raczej 10W40 bo ma w sezonie
róznice większe.
Zbyt wysoka dolna cyfra ( np 20 ) też nie idealna, bo przy niskiej temperaturze
otoczenia i oleju, taki olej wolniej dotrze do wszystkich punktów smarowania.

Na dwoje babka wróżyła

rolek

Postautor: rolek » czwartek, 12 lutego 2009, 19:30

Romek i jak chodzi xjr na tym oleum?

Awatar użytkownika
Koniu
Posty: 1529
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: EŁK
Kontaktowanie:

Postautor: Koniu » czwartek, 12 lutego 2009, 19:56

a ja 10W40 olej i tak szybko sie nagrzewa jaki by nie był bo krąży po wszystkim co jest w silniku a tak szczerze to kto z nas jeździ przy temp poniżej zera ? :)
A Kunia znasz ? ;)

Mój tel. 692 486 517

suzigsx1
Posty: 200
Rejestracja: środa, 26 marca 2008, 23:16
Model i rocznik moto.: Fazer 600 dobre i to !
Województwo: E-łódzkie

Postautor: suzigsx1 » czwartek, 12 lutego 2009, 20:26

Ja też leję 10W\40, a co do temperatur to myślę ze wszystkie oleje dostepne na rynku są raczej uniwersalne w tej kwestii i i nikt nie zatrze silnika w naszych warunkach klimatycznych jak wleje 15W zamiast 10W albo odwrotnie 8-) Nasz klimat jest w miarę umiarkowany,co innego jakby ktoś faktycznie chciał jeździć np w Kongo albo na Alasce :mrgreen:
człowiek jest tyle wart ile może pomóc drugiemu

Przemo

Postautor: Przemo » piątek, 13 lutego 2009, 14:31

na 10W40 troche lepiej grają zaworki po nagrzaniu...

Romek

Postautor: Romek » sobota, 14 lutego 2009, 06:27

praktycznie jezeli ktos jezdzi w zime i w lato , to powinno sie zmieniac oleje w zaleznosci od pory roku ,ja od 2 lat w zime nie latam na moto , bo zadko jestem w domu ( anglia ) ale od lata bede juz na stałe .

suzigsx1
Posty: 200
Rejestracja: środa, 26 marca 2008, 23:16
Model i rocznik moto.: Fazer 600 dobre i to !
Województwo: E-łódzkie

Postautor: suzigsx1 » sobota, 14 lutego 2009, 13:16

bez przesadyzmu , nawet jeśli ktos jeździ w zimie to zazwyczaj temperatura jest powyżej zera... a jak już jest te parę stopni na plusie to i tak na ogół jest mokro, a wtedy xjr lubi powierzgać i trzeba mocno sie pilnować :mrgreen:
człowiek jest tyle wart ile może pomóc drugiemu

Awatar użytkownika
PawelR
Posty: 706
Rejestracja: poniedziałek, 10 marca 2008, 17:01
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Postautor: PawelR » poniedziałek, 16 lutego 2009, 08:47

Ja daje 10W40 Hondowski.
Bo trzeba mieć w życiu pasje!

Przemo

Postautor: Przemo » poniedziałek, 16 lutego 2009, 09:22

ja leje 10W40 Motula (5100) ale za szybko mi znikał (ciekawe czemu hehehehe) i na ten sezon chyba sprawdze 15W50

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3858
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » poniedziałek, 16 lutego 2009, 19:11

Panowie, przypomniałem sobie parę lekcji z pewnym zajabiaszczym fachmanem z rafinerii... Ważne w doborze oleju jest by żaden z dwóch parametrów nie był "ciaśniejszy" niż zaleca producent. Domyślam się, że nie na zbyt jasno piszę.
Wyjaśnię:
Yamaha zaleca do XJR 20W40, co oznacza, że dół nie może być wyżej niż 20 a góra niżej niż 40. Czyli w żadnym wypadku nie 10W30 bo w lecie będzie dramat. Wyższego niż 20W dołu sobie nie przypominam. Jeśli więc olej ma większą rozpiętość zakresu stosowania to nie jest to błąd. Zachowa płynność w niskich temperaturach i nic z niego nie "odparuje" w wysokich.

Ale mogę się mylić ;)
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

moto misiek

Postautor: moto misiek » poniedziałek, 16 lutego 2009, 19:32

W poprzednim sezonie zalałem SHELL 15w50 i dużo ciszej pracowały zaworki w wyszych temperaturach

ol_ti

Postautor: ol_ti » sobota, 21 lutego 2009, 13:11

mnie czeka pierwsza wymiana i mam pytanie poniewaz
nie mam pojecia jaki olej mam w maszynie, i czy
bedzie to przeszkadzalo jak naleje jakis inny ?

edwin

Postautor: edwin » sobota, 21 lutego 2009, 23:14

nie

ol_ti

Postautor: ol_ti » niedziela, 22 lutego 2009, 10:50

hhehee dzieki edwin :-)

Awatar użytkownika
Koniu
Posty: 1529
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: EŁK
Kontaktowanie:

Postautor: Koniu » niedziela, 22 lutego 2009, 19:57

Gdybyś miał dolewać to mogłoby mieć znaczenie pomiędzy olejem syntetycznym pół-syntetycznym czy mineralnym, ale jeżeli jest to ten sam typ co masz to obojętnie jakiej marki dolejesz będzie ok.
A Kunia znasz ? ;)

Mój tel. 692 486 517

Awatar użytkownika
PawelR
Posty: 706
Rejestracja: poniedziałek, 10 marca 2008, 17:01
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Postautor: PawelR » wtorek, 24 lutego 2009, 06:49

Nie ma teraz zasadniczego problemu z mieszalnoscia olei, wiec trudno cos spieprzyc na amen.
Bo trzeba mieć w życiu pasje!

Mular

Postautor: Mular » środa, 25 lutego 2009, 11:16

Ja w tym sezonie przesiadam się z Mobila 4T Extra 10W40 na Motula 5100 15W50. Zobaczymy jakie beda efekty. Podobno ma byc milej zaworkom :)

hardway

Postautor: hardway » piątek, 27 lutego 2009, 16:26

Ma ktoś z was doświadczenie z Motul'em 300V? bo chodzi mi po głowie zalanie pełnego syntetyka ale z drugiej strony trochę się obawiam że mi nagary powypłukuje i mi zaczną się cyrki robić i tak do końca sam nie mogę się zdecydować co lać na ten sezon już na 100% wiem że 15W-50 tylko teraz kwestia czy Motula 5100 czy 300V.


Wróć do „Układ napędowy szeroko pojęty - silnik, sprzęgło, skrzynia.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości