piontek pisze:Uzasadnisz?mariuszdg pisze: wał to na dzień dobry 10% strat w mocy na kole
Piontuś, tak na szybko napiszę, bo jestem padnięty. Jak Cię to poważnie interesuje, to obiecuję znaleźć materiały, gdzie będziesz mógł mnie sprawdzić.
Straty mocy w motocyklach, w zależności od napędu:
pas <5%
łańcuch ~ 5%, ale są spore rozbieżności w pomiarach i typie łańcuchów
kardan ~ 10% (tutaj mamy dwie przekładnie zębate kontowe, plus masa wałka).
W szkole troszkę liczyłem takie rzeczy. Opory przy pasie często można było pominąć. Niestety dla łańcuchów i "kardanów" już nie koniecznie.
Na Polibudzie w Białym Stoku macie ekipę specjalistów w tym temacie. Chłopaki (przynajmniej tak było jak się jeszcze uczyłem) mają hamownie i różne żeczy badają. Zdaje się były nawet jakieś dni otwarte, że można było sobie pojazda zmierzyć za free (nie tylko moto).
Napisałem około, bo jeśli chodzi o kardan, zależność straty mocy nie jest aż tak liniowa w w całym zakresie prędkości obrotowej. Przyjmuje się jednak te 10% dla całości.