Przeniesienie napędu a straty energii.

Informacje, zapytania dotyczące zębatek i lańcuchów do naszych rumaków.
Awatar użytkownika
mariuszdg
Posty: 3531
Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
Województwo: S-śląskie
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontaktowanie:

Postautor: mariuszdg » niedziela, 14 kwietnia 2013, 20:33

piontek pisze:
mariuszdg pisze: wał to na dzień dobry 10% strat w mocy na kole
Uzasadnisz?

Piontuś, tak na szybko napiszę, bo jestem padnięty. Jak Cię to poważnie interesuje, to obiecuję znaleźć materiały, gdzie będziesz mógł mnie sprawdzić.

Straty mocy w motocyklach, w zależności od napędu:
pas <5%
łańcuch ~ 5%, ale są spore rozbieżności w pomiarach i typie łańcuchów
kardan ~ 10% (tutaj mamy dwie przekładnie zębate kontowe, plus masa wałka).

W szkole troszkę liczyłem takie rzeczy. Opory przy pasie często można było pominąć. Niestety dla łańcuchów i "kardanów" już nie koniecznie.

Na Polibudzie w Białym Stoku macie ekipę specjalistów w tym temacie. Chłopaki (przynajmniej tak było jak się jeszcze uczyłem) mają hamownie i różne żeczy badają. Zdaje się były nawet jakieś dni otwarte, że można było sobie pojazda zmierzyć za free (nie tylko moto).

Napisałem około, bo jeśli chodzi o kardan, zależność straty mocy nie jest aż tak liniowa w w całym zakresie prędkości obrotowej. Przyjmuje się jednak te 10% dla całości.
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."

Awatar użytkownika
Holender
Posty: 1796
Rejestracja: sobota, 14 maja 2011, 19:18
Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP10 2005
Województwo: K-małopolskie
Lokalizacja: Olkusz

Postautor: Holender » niedziela, 14 kwietnia 2013, 20:57

mariuszdg pisze: Przyjmuje się jednak te 10% dla całości.


Zgadza się wszystko a ja znalazłem jeszcze takie cuś:

Najlepszym dowodem na to, że układ przeniesienia napędu pochłania część energii
wytworzonej przez silnik jest różnica pomiędzy podawaną przez producentów mocą
silnika (podawaną na wale korbowym), a mocą na tylnym kole (różnica mocy wynosi
niejednokrotnie nawet kilkanaście procent). Kolejnym dowodem na straty mocy w
układzie przeniesienia napędu jest podwyższona temperatura skrzyni biegów, czy
wału Kardana, wynikająca z tarcia.
Straty mocy w układzie przeniesienia napędu spowodowane są oporami, jakim ten
jest poddany podczas pracy. W przypadku wału kardana są to opory przede
wszystkim łożysk i kół zębatych, czyli dodatkowych przekładni, których nie mają
motocykle napędzane łańcuchem, czy pasem zębatym. Tam napęd przenoszony jest
bezpośrednio z jednego koła na drugie za pomocą łańcucha lub pasa zębatego.
Opory te nie mają praktycznie znaczenia przy niskich obrotach wału Kardana,
jednak przy wysokich i bardzo wysokich, są zauważalne.
And any fool knows a dog needs a home,
A shelter from pigs on the wing.

Awatar użytkownika
artur
Posty: 4210
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Postautor: artur » niedziela, 14 kwietnia 2013, 21:11

Na wszystkim jest strata mocy. Na wszystkim co się rusza
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3858
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » niedziela, 14 kwietnia 2013, 22:26

Podziękował.

Maryjan ucz się ortografii - wystarczy, że ja jej nie znam.
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3491
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » niedziela, 14 kwietnia 2013, 22:35

Z każdego silnika są straty na przeniesieniu napędu. Mówiąc po ludzku, te 10-15 KM tracimy na kole czy to łańcuch czy wał. Moce podawane przez producentów są brane z hamowania samego silnika bez skrzyni biegów, czyli na wale korbowym jak wspomniano wyżej. Do tego dochodzi alternator... i mamy zaś zamiast 180KM w katalogu kole 160-170 na kole :-D .

Awatar użytkownika
andrexjr
Posty: 139
Rejestracja: niedziela, 24 lutego 2008, 18:57
Model i rocznik moto.: XJR 1300sp-1999
Województwo: G-pomorskie
Lokalizacja: Tczew
Kontaktowanie:

Postautor: andrexjr » poniedziałek, 15 kwietnia 2013, 05:53

Wał jest wał.Jeden na całe życie motocykla.

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2624
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Postautor: farba » poniedziałek, 15 kwietnia 2013, 06:23

andrexjr pisze:Wał jest wał.Jeden na całe życie motocykla.


( nie dotyczy nowych beemek :mrgreen: )

Awatar użytkownika
jacekxjr78
Posty: 598
Rejestracja: wtorek, 2 czerwca 2009, 07:31
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2005
Województwo: K-małopolskie
Lokalizacja: Paryz / krakow

Postautor: jacekxjr78 » poniedziałek, 15 kwietnia 2013, 06:42

jak znajde chwile to wrzuce skan z hamowni strata mocy wynosi cos kolo 18 kucy ja mam podan trzy wartasci wal 109.8km kolo 100.5i walek 91,7 niewiem o jaki walek chodzi ale takie wartosci mam podane

Awatar użytkownika
artur
Posty: 4210
Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
Województwo: P-wielkopolskie
Lokalizacja: Poznań

Postautor: artur » poniedziałek, 15 kwietnia 2013, 07:27

jacekxjr78 pisze:100.5i walek
może to moc na wałku rozrządu ?
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3491
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » poniedziałek, 15 kwietnia 2013, 07:30

Albo zdawczy skrzyni biegów.

Awatar użytkownika
piontek
Posty: 3858
Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: B-podlaskie
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Postautor: piontek » poniedziałek, 15 kwietnia 2013, 12:19

Chętnie bym zobaczył te różnice konkretnie między wałem a "resztą świata".
Zdzisław pisze:Moce podawane przez producentów są brane z hamowania samego silnika bez skrzyni biegów, czyli na wale korbowym jak wspomniano wyżej.
Ktoś mi kiedyś tłumaczył (bodajże na przykładzie Lanosa), że różnice w mocy w katalogach niemieckich i naszych wynikają właśnie z tego, że Niemcy podają moc na kołach a nasi cfaniakują. Ale nie jestem tego pewien.

Jarku, proponuję stworzyć wątek: "Straty mocy na napędach rozmaitych", bo to ni ch..a nie o CB1100...
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:

http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487

Awatar użytkownika
Piotr_MC_85
Posty: 1573
Rejestracja: wtorek, 13 lipca 2010, 20:15
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2009
Województwo: D-dolnośląskie
Lokalizacja: Jaźwina

Postautor: Piotr_MC_85 » poniedziałek, 15 kwietnia 2013, 13:35

Tu miła niespodzianka i zarazem wyjątek od reguły :arrow: http://www.motocykl-online.pl/testy/bmw ... ale-wesolo
Zwróćcie uwagę na porównanie mocy fabrycznej z wynikami na hamowni, zwłaszcza Yamahy i Suzuki.
P.S. Piontek ma rację, trochę nie pasuje do meritum.

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3491
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Postautor: Zdzislaw » poniedziałek, 15 kwietnia 2013, 17:19

A bo te 98KM to na rynek niemiecki wymóg ;-) . Rzeczywistość pokazuje nie raz, że jest co innego.

Awatar użytkownika
Koniu
Posty: 1529
Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: EŁK
Kontaktowanie:

Postautor: Koniu » poniedziałek, 15 kwietnia 2013, 17:48

I że to ja nie na temat piszę :) he he he Ma sporo mniej momentu niż XJR-a o!
A Kunia znasz ? ;)

Mój tel. 692 486 517


Wróć do „Zestaw napędowy.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości