Trzęsie, telepie kierownicą.

Pytania i /lub rozwiązania problemów z zawieszeniem i kołami.
Awatar użytkownika
docent
Posty: 104
Rejestracja: niedziela, 11 września 2016, 20:51
Model i rocznik moto.: cb1300 k1300 xjr1300 gts1000
Województwo: E-łódzkie
Lokalizacja: Sieradz
Kontaktowanie:

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: docent » poniedziałek, 6 maja 2019, 04:51

Sprawa jest prosta. Jeśli chodzi o napięcie wstępne to na regulatorach przednich lag masz nacięte ząbki. Na początek zostawiam trzy i patrzę jak się zachowuje. Czy dobrze wybiera czy nie. Potem ewentualnie zmiękczam l wykręcając lub wkręcam aby usztywnić. Co do tłumienia. Wkręć Obie śruby do końca i odkręć trzy ząbki. Wsiądź i polataj. Motocykl zawsze ustawiasz pod siebie i każdemu inaczej pasuje. Do jazdy sportowej tłumienie musi być większe a do turystycznej mniejsze. Jeden ząbek więcej nie zrobi Ci żadnej różnicy. Co do tłumienia to samo możesz zrobić z tyłem. Z takich moich doświadczeń wiem że jak będzie za twardo i będziesz latał po dziurach czyli turystycznie amorki szybko się zużywają. Może jakiś uszczelniacz szybciej puścić. Kiedyś tak amorki załatwiłem od gsx-a 1400. Nie wiem jak xjr z kufrem bo nie mam kufra na swojej ale cb1300 z kufrem tez ma takie przywary. Sporo zależy od tego jeszcze co w tym kufrze masz zapakowane. Co do mechanika to zdarza mi się też zajrzeć ale fajnie jest samemu dojść. Nie ma się co denerwować. Jak poznasz bzyczka dobrze to lepiej go wyczujesz później. Co do tylnego koła to jeśli masz suwmiarkę sprawdź odległość kości na ośce tylnego koła do powierzchni wybrania wahacza. Drobnostka ale pomaga. Pamiętaj też że jak dociągniesz śrubę to ta regulacja i tak się nieco zmieni więc trzeba sprawdzić po dokręceniu. Miłej zabawy i spokoju.

Awatar użytkownika
dawfil
Posty: 349
Rejestracja: wtorek, 12 marca 2019, 07:40
Model i rocznik moto.: xjr1300 2009
Województwo: G-pomorskie

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: dawfil » poniedziałek, 6 maja 2019, 06:44

Dzięki Docent za te wskazówki . Dziś jeszcze wszystko sprawdzę dokładnie . Jednego tylko niestety nie rozumiem. Sprawdź odległość kości na ośce tylnego koła do powierzchni wybrania wahacza . Właściwie tego całego zdania. Próbuje sobie mówić 10 razy ale niestety nic nie dochodzi do mnie :-D . Ośka tylnego koła to tam gdzie przykręcamy koło a wahacz też wiadomo .. ale gdzie jak złapać nie mam pojęcia. A można by tak zmierzyć przykladajac wahacz do opony z jednej i z drugiej strony ?? Tak niby czasem się robi ale podobno nie we wszystkich motocyklach czytałem . Rozumiesz mnie ??? Powiedzmy środek wahacza do opony sprawdzam odległość z jednej i z drugiej strony . Tak można ??

Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 295
Rejestracja: sobota, 24 kwietnia 2010, 08:20
Model i rocznik moto.: RP02 Blue Black
Województwo: W-mazowieckie
Lokalizacja: WGM

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: Piotrek » poniedziałek, 6 maja 2019, 07:38

Pozdrawiam, Piotrek

Awatar użytkownika
docent
Posty: 104
Rejestracja: niedziela, 11 września 2016, 20:51
Model i rocznik moto.: cb1300 k1300 xjr1300 gts1000
Województwo: E-łódzkie
Lokalizacja: Sieradz
Kontaktowanie:

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: docent » poniedziałek, 6 maja 2019, 08:43

O dzięki Piotrek. od 13.38 wszystko masz widoczne :)
dawfil pisze:.........A można by tak zmierzyć przykladajac wahacz do opony z jednej i z drugiej strony ?? .........?

jeśli koło jest przesadzone na jedną stronę co często bywa to najprostsza sprawa by mieć dwuślad :) i podskakujący łańcuch :)

Awatar użytkownika
dawfil
Posty: 349
Rejestracja: wtorek, 12 marca 2019, 07:40
Model i rocznik moto.: xjr1300 2009
Województwo: G-pomorskie

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: dawfil » poniedziałek, 6 maja 2019, 14:52

Kurcze to takie proste teraz jak widzę. Tłumaczyli mi ludzie żeby patrzeć się na kreski ale wiadomo jak to jest na oko , a tu przystawić można nawet linijkę i prosto się odmierzy czy jest równo !!! Taki banał.... Dużo nauki widzę przede mną
A co do tego filmiku będzie teraz długo moja lektura bo największy problem miałem z naciąganiem gubiłem się która śrubę trzeba odkręcać a która przykręcać . Gdy znajdowałem filmiki jak podciągać łańcuch były wszystkie do du..... Słabo szukałem i się poddałem


Mam jedno pytanko. Facet naciągał łańcuch mając uniesione koło. Podobny luz miałem taki sam ustawiony jak i on , ale gdy usiadłem na motocykl łańcuch się mocno naprężył i teraz mam znacznie luźniejszy. Czyli on źle ustawił naciąg?? Przecież luz powinien być 2 do 3 cm jak usiądzie się na moto prawda??

Awatar użytkownika
Flanker
Posty: 908
Rejestracja: wtorek, 25 sierpnia 2015, 08:16
Model i rocznik moto.: XJR 1300 SP 1999
Województwo: O-opolskie
Lokalizacja: Luboszyce

Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: Flanker » poniedziałek, 6 maja 2019, 18:07

Nie, luz masz mieć 2-3 cm na podniesionym kole, w zasadzie to amplituda ruchu łańcucha góra-dół ma wynieść 2-3 cm. Nie ma znaczenia czy obciązasz moto czy nie, zębatki się do siebie nie zbliżają ani nie oddalają od siebie. Pewnie usiadłes na moto, koło nie było dokręcone i odjechało w tył, stąd wrażenie, że łańcuch się napiął pod Twoim ciężarem.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 6 maja 2019, 18:07 przez Flanker, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, zarobiony jestem.

Awatar użytkownika
dawfil
Posty: 349
Rejestracja: wtorek, 12 marca 2019, 07:40
Model i rocznik moto.: xjr1300 2009
Województwo: G-pomorskie

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: dawfil » poniedziałek, 6 maja 2019, 18:11

No to dobra rada. Zaraz ide działać :-)

Awatar użytkownika
dawfil
Posty: 349
Rejestracja: wtorek, 12 marca 2019, 07:40
Model i rocznik moto.: xjr1300 2009
Województwo: G-pomorskie

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: dawfil » poniedziałek, 6 maja 2019, 19:06

Ustawiłem prawidłowo kolo pół albo połowa z połowy po prawej stronie brakowało .

https://drive.google.com/file/d/1flnR7C ... p=drivesdk

Proszę spójrzcie na filmik . Tak naciagnalem łańcuch miara. Czy tak powinien być ?? Nie jest za ciasny ?? Bo jeżeli tak ma być to najwidoczniej popsulem sobie poprzednie lancuchy które użytkowałem. Za błędy trzeba płacić. Czytałem na naszym forum ale nie znalAzlem żadnych zdjęć itp na temat ustawiania sprężyny czy tłumien. Sprawdzałem też w instrukcji manuala ale jest po angielsku a z językiem technicznym ciężko u mnie. Jeżeli jeszcze wytrzymujecie ze mną to proszę objasnijcie mi na zdjęciach które wysyłam co jest co. Tak jak pisze Docent trzeba dokręcić do końca - czyli maksymalnie ściśnięta sprężyna a potem odkręcić 3 ząbki zgadza się ??
Tak szybko jednak tego nie zrobię bo okazało się że nie posiadam klucza do odkręcenia .
Z tyłu jest jedna śruba po obu stronach która ręką można sobie regulować . Nie wiem do czego służy ale ja trzeba wykręcić a potem także 3 ząbki dać ?? Gdy przekręcam ją słychać chrobotanie , szczeknięcie tak jakby przy każdym ruchu .
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 6 maja 2019, 19:09 przez dawfil, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
docent
Posty: 104
Rejestracja: niedziela, 11 września 2016, 20:51
Model i rocznik moto.: cb1300 k1300 xjr1300 gts1000
Województwo: E-łódzkie
Lokalizacja: Sieradz
Kontaktowanie:

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: docent » poniedziałek, 6 maja 2019, 19:08

Łańcuch wygląda ok. Zaraz machnę fote i Ci napiszę co i jak
Z trzeciego zdjęcia niebieska śruba napina sprężynę. Ustaw trzy i pół może cztery widoczne paski, potem weź wkrętak płaski i tą śrubę na szczycie wkręć w prawo do końca a potem wykręć tak by wyczuć trzy może cztery takie przeskoki. Operacja zrób identycznie w obu lagach. Tylny amorek masz poniżej. Odkręć górną regulację (tłumienie dobicia) w lewo do końca i wkręć dwa ząbki. Cały zakres ma chyba 11 takich wyczuwalnych ząbków (przeskoków). Z dołem Ci nie pomogę bo ustawiłem sobie w połowie zakresu i jakoś mi pasuje. Ale regulację zaczyna się od skręcenia na maksa w prawo dolnej śruby. Cały zakres ma chyba 12 klików. Odkręcony na maksa ma największe tłumienie w pozycji początkowej. Jak odkręcisz na maksa w lewo tłumienie jest najmniejsze. Na maksa w prawo teren równy i gładki (np na tor) odkręcając w lewo na maksa zawiecha na dziury i maks komfortu. Jak wspomniałem ustawiłem na połowie ale bardziej w lewo na większy komfort


AAAAAAAA i błagam umyj maszynę :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
dawfil
Posty: 349
Rejestracja: wtorek, 12 marca 2019, 07:40
Model i rocznik moto.: xjr1300 2009
Województwo: G-pomorskie

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: dawfil » poniedziałek, 6 maja 2019, 20:23

Czyli patrząc na moją śrubę plastikowa górna to jest wiele za dużo wkręcona na to wychodzi . Patrzę na górny gwint mojego zdjęcia i Twojego . Dół ten co ręką można regulować masz w połowie zakresu zgadza się ?? I to się nazywa porządna instrukcja obsługi dla swiezaka :-D

Awatar użytkownika
docent
Posty: 104
Rejestracja: niedziela, 11 września 2016, 20:51
Model i rocznik moto.: cb1300 k1300 xjr1300 gts1000
Województwo: E-łódzkie
Lokalizacja: Sieradz
Kontaktowanie:

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: docent » poniedziałek, 6 maja 2019, 20:27

O ile przód jest łatwy do regulacji to tył zanim zaczniesz czuć zmiany trochę czasu minie. Ustaw sobie wszystko i wtedy polataj. Jak czujesz potrzebę ostrego dokazywania na równej nawierzchni zwiększ tłumienie i bardziej napnij sprężyny. Jeśli śmigasz sam turystycznie wszystko trza zmiękczyć. Dupa mniej boli a i łapy tak nie cierpią. :)

janot

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: janot » poniedziałek, 6 maja 2019, 21:01

Ja jeszcze odnośnie łańcucha. Ktoś pisał, że zębatki się nie zbliżają jak się siada, po regulacji na podnóżce. No nie zbliżają się, bo się oddalają jak się siądzie.
Tak jak pisaliście, zostawiłem 3 cm, ale to mało, tak ok 4 zostawiłem. Siedząc na moto , palcem lewej ręki wyczuwam luz ok 2cm.

Awatar użytkownika
dawfil
Posty: 349
Rejestracja: wtorek, 12 marca 2019, 07:40
Model i rocznik moto.: xjr1300 2009
Województwo: G-pomorskie

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: dawfil » poniedziałek, 6 maja 2019, 21:27

Dokładnie . Też mi się tak zdaje i teraz po napięciu łańcucha w takim odstępie jak usiądę sam a nawet z pasażerka łańcuch się napnie . Więc już się pogubiłem w tym wszystkim

Awatar użytkownika
Martinez
Posty: 361
Rejestracja: wtorek, 13 września 2016, 20:59
Model i rocznik moto.: XJR1300 1999
Województwo: N-warmińsko-mazurskie
Lokalizacja: Kętrzyn

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: Martinez » poniedziałek, 6 maja 2019, 23:27

Jednak się zbliżają - zmniejsza się naciąg łańcucha - aż sobie na szybko pomierzyłem i zrobiłem szkic:
xjr1.jpg
xjr2.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
docent
Posty: 104
Rejestracja: niedziela, 11 września 2016, 20:51
Model i rocznik moto.: cb1300 k1300 xjr1300 gts1000
Województwo: E-łódzkie
Lokalizacja: Sieradz
Kontaktowanie:

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: docent » wtorek, 7 maja 2019, 04:27

Też dlatego zawsze naciągam łańcuch z zadkiem kierownika na fotelu i na dwóch kołach :)

Awatar użytkownika
dawfil
Posty: 349
Rejestracja: wtorek, 12 marca 2019, 07:40
Model i rocznik moto.: xjr1300 2009
Województwo: G-pomorskie

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: dawfil » wtorek, 7 maja 2019, 04:32

Jadąc do pracy po takim naciągnięciu sprawdziłem i rzeczywiście. Z dość sporego luzu po ustawieniu na stopce centralnej teraz mam z centrymetr luzu nie więcej gdy siedze. Przyjadę do domu i trza zwiększyć :/
2 lub 3 ząbki prawidłowo zrobiłem tak ?? Jak to możliwe że poprzednik na 3/4 zabkach jezdzil ?? Chciał mieć jak w Mercedesie ?? Przyjdzie czas na mycie albo na całą wymianę. Mam wyglądające jak nówki yss a te zdecydowałem je zużyć ile się da .
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
docent
Posty: 104
Rejestracja: niedziela, 11 września 2016, 20:51
Model i rocznik moto.: cb1300 k1300 xjr1300 gts1000
Województwo: E-łódzkie
Lokalizacja: Sieradz
Kontaktowanie:

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: docent » wtorek, 7 maja 2019, 07:31

Skręcona sprężyna jest bardziej sztywna bo napięcie wstępne większe. Musisz pośmigać i zobaczyć czy Ci pasuje. Tłumienie i napięcie wstępne jest trudne do wyregulowania i wielu użytkowników raz ustawione zawiechy z kupionym motocyklem pozostawiają "bo tak ma być i już" Jak wspomniałem ogólnie im bardziej sportowa jazda tym sztywniejsze powinno być zawieszenie i bardziej tłumiące żeby koło się trzymało asfaltu. Do jazdy rekreacyjnej wszystko trzeba zmiękczyć. Polatasz trochę to zaczniesz czuć różnicę. Ja jeżdżę jak ślimak to lubię komforcik ale są zwolennicy katania i zawiechy mają sztywno poustawiane :)

Awatar użytkownika
JAREK
Administrator
Posty: 5558
Rejestracja: niedziela, 2 grudnia 2007, 13:47
Model i rocznik moto.: XJR1300-2004
Województwo: E-łódzkie
Lokalizacja: ŁÓDŹ
Kontaktowanie:

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: JAREK » wtorek, 7 maja 2019, 08:51

Ten artykuł czytałeś? Może też coś pomoże - https://www.yamaha-xjr.pl/kat1/Regzaw.pdf

Awatar użytkownika
dawfil
Posty: 349
Rejestracja: wtorek, 12 marca 2019, 07:40
Model i rocznik moto.: xjr1300 2009
Województwo: G-pomorskie

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: dawfil » wtorek, 7 maja 2019, 15:17

Dzięki będę jeździć i spróbuję dostosować Moto. Teraz już klucz wożę ze sobą . Dzięki Jarek z pewnością zabiorę się dziś do czytania !!!

Awatar użytkownika
dawfil
Posty: 349
Rejestracja: wtorek, 12 marca 2019, 07:40
Model i rocznik moto.: xjr1300 2009
Województwo: G-pomorskie

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: dawfil » poniedziałek, 20 kwietnia 2020, 01:45

Trzęsło kierownica bardzo mocno przy 60 km/h , problem ustąpił . Łożysko ramy było wymienione jednak nie to było przyczyną , tak samo nie zawieszenie . Okazała się opona przednia firmy Avon . Teraz mam Pirelli Angel GT I Czy jeżdżę z kufrem czy bez problemy całkowicie ustąpiły po 500 km gdy opona od nowości się dostosowała do jezdni . Tak na przyszłość gdyby ktoś szukał u siebie problemu ;)

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2624
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: farba » poniedziałek, 20 kwietnia 2020, 11:57

Wymiana opony przyniesie poprawę na krótko .
Przyczyną jest kufer

Awatar użytkownika
dawfil
Posty: 349
Rejestracja: wtorek, 12 marca 2019, 07:40
Model i rocznik moto.: xjr1300 2009
Województwo: G-pomorskie

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: dawfil » czwartek, 23 kwietnia 2020, 01:58

Możliwe Farba. Gdy zrobię więcej km dam znać, a z kufrem praktycznie nigdy się nie rozstaje . Póki co porownujac nowa Angel a Avon to rewelka w prowadzeniu , dużo stabilniejsza maszyna i jakby mniej drgań na kierownicy

wilduck

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: wilduck » sobota, 25 kwietnia 2020, 08:56

Witam .

U mnie pomogło wymiana oleju , uszczelniaczy i opony .Konkretnie to nie wiem co ale myślę że wymiana oleju bo już parę lat nie wymieniałem

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2624
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: farba » sobota, 25 kwietnia 2020, 09:27

Ze swojego zawieszenia wywaliłem budyń po sześciu latach bez serwisu ,nic nie telepało więc to nie olej .
Opona tak ale to skutek a nie przyczyna telepania .
Opór powietrza podczas jazdy solo z kufrem powoduje zmniejszenie docisku przedniego koła do nawierzchni które to zamiast toczyć się po niej zaczyna podskakiwać ,takie"kozłowanie" wyciera oponę nierównomiernie co z kolei prowadzi do powstawania wibracji powodujących rezonans.

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3491
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: Zdzislaw » sobota, 25 kwietnia 2020, 09:52

Przed zrobieniem tej zimy od podstaw całego zawiasu, na nowych częściach, telepalo mi kierownica delikatnie przy 155km/h. Po złożeniu nic a nic. Co nie zmienia faktu, że opona przednia była tak wy...ana, że wężykować delikatnie przód zaczął. Teraz nówka wyważona oponka i jest ok. Jeździ się o 356% milej jak przedtem.

Awatar użytkownika
Łysy
Posty: 784
Rejestracja: środa, 28 października 2015, 23:47
Model i rocznik moto.: XJR1200 97'
Województwo: L-lubelskie
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: Łysy » sobota, 25 kwietnia 2020, 10:23

farba pisze:Ze swojego zawieszenia wywaliłem budyń po sześciu latach bez serwisu ,nic nie telepało więc to nie olej .
Opona tak ale to skutek a nie przyczyna telepania .
Opór powietrza podczas jazdy solo z kufrem powoduje zmniejszenie docisku przedniego koła do nawierzchni które to zamiast toczyć się po niej zaczyna podskakiwać ,takie"kozłowanie" wyciera oponę nierównomiernie co z kolei prowadzi do powstawania wibracji powodujących rezonans.

Z tym dociskiem przedniego koła to możesz mieć rację ale .... gdy jadę bez kufrów to też "telepie" :zly: tylko przy wyższej prędkości
Trochę pomogło zmniejszenie napięcia wstępnego tylnych sprężyn i utwardzenie przodu.

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2624
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: farba » sobota, 25 kwietnia 2020, 10:36

@ Łysy Guma na oponie nie narośnie jeśli już opona jest wybita
Podobnie można załatwić oponę jeżdżąc na zbyt niskim ciśnieniu ,dostanie ząbków i zacznie wprowadzać swoje wibracje.
Na wpadanie w szimę są dwa lekarstwa : amortyzator skrętu lub dociążenie przedniej osi

Awatar użytkownika
Zdzislaw
Posty: 3491
Rejestracja: poniedziałek, 13 grudnia 2010, 14:39
Model i rocznik moto.: PzKpfw.Ausf.DT-75
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Janikowo
Kontaktowanie:

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: Zdzislaw » sobota, 25 kwietnia 2020, 11:11

farba pisze:... lub dociążenie przedniej osi


Albo duży i ciężki kierowca bombowca :)

GhostDog
Posty: 2791
Rejestracja: wtorek, 21 grudnia 2010, 09:34
Model i rocznik moto.: RP02
Województwo: C-kujawsko-pomorskie
Lokalizacja: Mordor i okolice

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: GhostDog » sobota, 25 kwietnia 2020, 13:04

A gdyby dodać spojler? Byłby docisk.

Awatar użytkownika
farba
Posty: 2624
Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
Województwo: W-mazowieckie

Re: Trzęsie, telepie kierownicą.

Postautor: farba » sobota, 25 kwietnia 2020, 13:16

Ninja h2r jest cała spoilerem


Wróć do „Zawieszenie i koła.”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości