wymiana łańcucha - co odkręcić? :)
wymiana łańcucha - co odkręcić? :)
Cześć. Chcę wymienić cały napęd w mojej xjr, tzn zębatki i łańcuch, bo są już strasznie styrane... Nie wiem jednak jak się za to zabrać? tzn, co gdzie i jak odkręcić, żeby dostać się do przedniej zębatki itd, mógłby ktoś mi napisać krótki tutorial?
sprawa2: jaki łańcuch i zębatki kupić i skąd? Jaki koszt?
Pozdr
sprawa2: jaki łańcuch i zębatki kupić i skąd? Jaki koszt?
Pozdr
W XJR-ze jeszcze nie wymieniałem ale robiłem to w XJ-cie mojej byłej i u kolegi w CBR-ce. Napewno musisz odkręcić plastikową osłonę przedniej zębatki, odkręcić koło oczywiście tylne. Przednia zębatka jest przykręcona nakrętką a więc dużo siły i odkręcisz. Łańcuch przetnij np. szlifierką, no chyba że chcesz ściągać wachacz. Jeśli nowy łańcuch kupisz zanitowany fabrycznie to wtedy napewno będziesz musiał odkręcić wachacz bo nie założysz łańcucha, a jeśli będzie miał spinkę to nie ruszaj wachacza. Ja mam prawie że pod ręką sklepik z częściami motocyklowymi to tam na zamówienie zawsze jest wszystko. Możesz też na Allegro zobaczyć. Koszt takiego dobrego kompletu napędu to około 500zł.
- hubertm
- Posty: 3398
- Rejestracja: wtorek, 15 lipca 2008, 17:33
- Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP19
- Województwo: W-mazowieckie
- Lokalizacja: warszawa
- Kontaktowanie:
Zębatki JT i łańcuch DiD będzie Ciebie kosztował około 700 pln. To super zestaw.
Na poczatku sezonu wymieniałem napęd (choc nie własnoręcznie) i założyłem zębatki JT i łańcuch RK. Różne sa opinie na temat tego łańcucha. Ja na razie zrobiłem na nim 7 500 km i jak na razie 2 razy go dopiero podciągałem ( pierwszy raz po przejechaniu 500 km jak się już ułozył). Za ten zestaw zapłaciłem coś ok. 47o pln u Naszego forumowego kolegi krabi"ego. Napisz do Niego.
Na poczatku sezonu wymieniałem napęd (choc nie własnoręcznie) i założyłem zębatki JT i łańcuch RK. Różne sa opinie na temat tego łańcucha. Ja na razie zrobiłem na nim 7 500 km i jak na razie 2 razy go dopiero podciągałem ( pierwszy raz po przejechaniu 500 km jak się już ułozył). Za ten zestaw zapłaciłem coś ok. 47o pln u Naszego forumowego kolegi krabi"ego. Napisz do Niego.
hubertm
- Koniu
- Posty: 1529
- Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
- Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
- Województwo: N-warmińsko-mazurskie
- Lokalizacja: EŁK
- Kontaktowanie:
NAJPIERW PRZECZYTAJ WYKRZYKNIKI NA DOLE
Całą operację wykonuje się następująco:
-Najpierw zdejmij dekielek z lewej na dole silnika od strony łańcucha na którym są cyfry jak po kolei idą biegi i dziura przez którą wychodzi wajcha do zmiany biegów. Aby to zrobić w pierwszej kolejności trzeba odkręcić 3 śruby (na klucz nasadkę rozmiar 8) wysprzęglika to takie trójkątnawe pod alternatorem do którego dochodzi przewód chydrauliczny od klamki sprzęgła, śrubę w dźwigni zmiany biegów (klucz płaski 10), wyciągnąć tą śrubę całkowicie i zsunąć dźwignię niech sobie dynda.
- Potem 3 śruby dekla zasłaniającego zębatkę zdawczą tym samym kluczem nasadkowym rozmiar 8.
- Teraz odginasz zabezpieczenie nakrętki zębatki odpornym na uderzenia śrubokrętem lub małym przecinakiem do momentu aż nie będzie przeszkadzało w odkręceniu nakrętki.
- Kolejnie prosisz kumpla, dziewczynę, żonę lub kochankę żeby wdepnęła/oł na hamulec nożny i nie puszczał aż odkręcisz nakrętkę zabezpieczającą zębatkę, do tego celu niezbędny będzie klucz nasadkowy rozmiar aż 36 dodatkowo być może będziesz potrzebował motywatora typu rurka jako przedłużka klucza bo zazwyczaj jest solidnie owa nakrętka przykręcona. Po poluzowaniu nakrętki zębatki można puścić tylny hamulec.
- Teraz odkręć śrubę ośki tylnego koła kluczem nasadkowym czy płaskim obojętnie i takim i takim dasz radę (rozmiar 24), ale nie wyciągaj narazie ośki.
- Poluzuj śrubę z nakrętką na klucz 13 cięgna które łączy wahacz z zaciskiem tylnego hamulca, znajduje się pod wahaczem.
- Dalej w wahaczu są wkomponowane śruby z nakrętkami kontrującymi do naciągania łańcucha na wysokości ośki koła tylnego na płaski klucz 12, jednym kluczem przytrzymuj łeb śruby żeby się nie obróciła a drugą dwunastką zluzuj nakrętkę kontrującą, stojąc od strony łańcucha kontrę kręć do ziemi z drugiej strony motocykla do góry, jak zluzujesz kontry dokręć je do łbów śrub a potem całe śruby wkręć ile się da w wahacz. Teraz przywal z kopa w koło dokładnie od tyłu w jego środek coby noga nie obleciała żeby łańcuch się zluzował
- Odkręć nakrętkę zębatki zdawczej odłóż ją razem z zabezpieczeniem, zsuń zębatkę z wałka zdawczego zdejmij z niej wcześniej łańcuch.
- Wyciągnij ośkę tylnego koła połap oba dwa dystanse i nałóż na ośkę z powrotem tak jak powinny być później do założenia żeby się nie pomerdało.
- Zrzuć łańcuch z zębatki tylnej i wyciągnij koło.
- Łańcuch poprostu przetnij kątówką bo i tak do niczego się nie przyda.
- Nakrętki zębatki tylnej są na klucz 14, nasadkowym będzie łatwiej.
I po krzyku
Wszystkie śruby i nakrętki odkręcasz normalnie czyli w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, śmiało możesz użyć wszystkich ponownie.
Wszystkie śrubki najlepiej układać przy tym z czego się wykręciło lub jeżeli już trzeba w miejscu gdzie żona, kochanka nie sprząta i dzieci się nie bawią dodatkowo można wsypywać do słoiczków i je poopisywać. Do odkręcenia nakrętki zębatki potrzeba będzie naprawdę solidnych kluczy nie takich z Tesco za 10 zł.
Montaż w odwrotnej kolejności z tym że dojdzie jeszcze zakucie nowego łańcucha 30 zł w serwisie, chyba że kupisz łańcuch już zakuty i dojdzie dodatkowa robota czyli wyciąganie całego wahacza.
Pamiętaj lub sobie ponownie przeczytaj co było odkręcane żeby niczego nie pomiąć przy montażu.
Niezbędne klucze (część jest w zestawie w motocyklu pod siedzeniem):
- nasadkowa 8
- płaska 10
- śrubokręt, przecinak, młotek
- nasadka 36 z solidną przedłużką
- płaski lub nasadka 24
- nasadka i płaska 13
- 2 x płaska 12
- kątówka
- nasadka 14
Za łańcuch rozmiar 530 (taki powinien być) DID superwzmacniany (złoty) oznaczony 50 VM na x-ringach + zębatki nie wiem jakiej frmy ale alumuniowe w salonie Yamahy w Białymstoku zapłaciłem całe 480 zł
Z łańcuchem hiperwzmacnianym oznaczenie 50 ZVM (srebrny) bo pewnie o takim pisze Hubertm komplet będzie kosztował tak jak wspomniał jakieś 700 zł.
Całą operację wykonuje się następująco:
-Najpierw zdejmij dekielek z lewej na dole silnika od strony łańcucha na którym są cyfry jak po kolei idą biegi i dziura przez którą wychodzi wajcha do zmiany biegów. Aby to zrobić w pierwszej kolejności trzeba odkręcić 3 śruby (na klucz nasadkę rozmiar 8) wysprzęglika to takie trójkątnawe pod alternatorem do którego dochodzi przewód chydrauliczny od klamki sprzęgła, śrubę w dźwigni zmiany biegów (klucz płaski 10), wyciągnąć tą śrubę całkowicie i zsunąć dźwignię niech sobie dynda.
- Potem 3 śruby dekla zasłaniającego zębatkę zdawczą tym samym kluczem nasadkowym rozmiar 8.
- Teraz odginasz zabezpieczenie nakrętki zębatki odpornym na uderzenia śrubokrętem lub małym przecinakiem do momentu aż nie będzie przeszkadzało w odkręceniu nakrętki.
- Kolejnie prosisz kumpla, dziewczynę, żonę lub kochankę żeby wdepnęła/oł na hamulec nożny i nie puszczał aż odkręcisz nakrętkę zabezpieczającą zębatkę, do tego celu niezbędny będzie klucz nasadkowy rozmiar aż 36 dodatkowo być może będziesz potrzebował motywatora typu rurka jako przedłużka klucza bo zazwyczaj jest solidnie owa nakrętka przykręcona. Po poluzowaniu nakrętki zębatki można puścić tylny hamulec.
- Teraz odkręć śrubę ośki tylnego koła kluczem nasadkowym czy płaskim obojętnie i takim i takim dasz radę (rozmiar 24), ale nie wyciągaj narazie ośki.
- Poluzuj śrubę z nakrętką na klucz 13 cięgna które łączy wahacz z zaciskiem tylnego hamulca, znajduje się pod wahaczem.
- Dalej w wahaczu są wkomponowane śruby z nakrętkami kontrującymi do naciągania łańcucha na wysokości ośki koła tylnego na płaski klucz 12, jednym kluczem przytrzymuj łeb śruby żeby się nie obróciła a drugą dwunastką zluzuj nakrętkę kontrującą, stojąc od strony łańcucha kontrę kręć do ziemi z drugiej strony motocykla do góry, jak zluzujesz kontry dokręć je do łbów śrub a potem całe śruby wkręć ile się da w wahacz. Teraz przywal z kopa w koło dokładnie od tyłu w jego środek coby noga nie obleciała żeby łańcuch się zluzował
- Odkręć nakrętkę zębatki zdawczej odłóż ją razem z zabezpieczeniem, zsuń zębatkę z wałka zdawczego zdejmij z niej wcześniej łańcuch.
- Wyciągnij ośkę tylnego koła połap oba dwa dystanse i nałóż na ośkę z powrotem tak jak powinny być później do założenia żeby się nie pomerdało.
- Zrzuć łańcuch z zębatki tylnej i wyciągnij koło.
- Łańcuch poprostu przetnij kątówką bo i tak do niczego się nie przyda.
- Nakrętki zębatki tylnej są na klucz 14, nasadkowym będzie łatwiej.
I po krzyku
Wszystkie śruby i nakrętki odkręcasz normalnie czyli w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, śmiało możesz użyć wszystkich ponownie.
Wszystkie śrubki najlepiej układać przy tym z czego się wykręciło lub jeżeli już trzeba w miejscu gdzie żona, kochanka nie sprząta i dzieci się nie bawią dodatkowo można wsypywać do słoiczków i je poopisywać. Do odkręcenia nakrętki zębatki potrzeba będzie naprawdę solidnych kluczy nie takich z Tesco za 10 zł.
Montaż w odwrotnej kolejności z tym że dojdzie jeszcze zakucie nowego łańcucha 30 zł w serwisie, chyba że kupisz łańcuch już zakuty i dojdzie dodatkowa robota czyli wyciąganie całego wahacza.
Pamiętaj lub sobie ponownie przeczytaj co było odkręcane żeby niczego nie pomiąć przy montażu.
Niezbędne klucze (część jest w zestawie w motocyklu pod siedzeniem):
- nasadkowa 8
- płaska 10
- śrubokręt, przecinak, młotek
- nasadka 36 z solidną przedłużką
- płaski lub nasadka 24
- nasadka i płaska 13
- 2 x płaska 12
- kątówka
- nasadka 14
Za łańcuch rozmiar 530 (taki powinien być) DID superwzmacniany (złoty) oznaczony 50 VM na x-ringach + zębatki nie wiem jakiej frmy ale alumuniowe w salonie Yamahy w Białymstoku zapłaciłem całe 480 zł
Z łańcuchem hiperwzmacnianym oznaczenie 50 ZVM (srebrny) bo pewnie o takim pisze Hubertm komplet będzie kosztował tak jak wspomniał jakieś 700 zł.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 6 lipca 2009, 19:29 przez Koniu, łącznie zmieniany 2 razy.
A Kunia znasz ?
Mój tel. 692 486 517
Mój tel. 692 486 517
http://allegro.pl/item664386519_zestaw_ ... r1200.html jeszcze jedno pytanko: tu piszę o zapince do łączenia ogniw, czy mozna na takim jeździć, czy trzeba zaprasować je specjalnie, czy jak?? Czy w ogole to jestzestaw do mojego motocykla? Pozdr
Co do zestawu to myślę że powinien pasować, ale najpierw ja na twoim miejscu sprawdziłbym czy mam tyle samo zębów na zębatkach w motocykielu co w opisie tego zestawu bo może się różnić o jeden ząbek. Jeśli się zgadza to bym to brał. A jeśli będzie różnica to nic się nie stanie. Jedynie motór będzie minimalnie niezauważalnie wolniejszy ale mocniejszy lub na odwrót szybszy ale słabszy.
- Koniu
- Posty: 1529
- Rejestracja: środa, 26 grudnia 2007, 19:43
- Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
- Województwo: N-warmińsko-mazurskie
- Lokalizacja: EŁK
- Kontaktowanie:
Mała zębatka ma mieć 17 a duża 38 zębów, łańcuch przynajmniej do mojej kruszynki ma mieć 110 ogniw.
Spinka musi być razem z łańcuchem przynajmniej DID ją dodaje do łańcucha. Żeby zakuć łańcuch to zrobić to jak koledzy pisali.
1. Przełóż łańcuch tak jak ma być sprawdź czy nie pomyliłeś dziurek bo potem będzie problem.
2. Dalej postępujesz wg rysunku na pudełku z łańcucha: na zapinkę zakładasz x-ringi smarujesz załączonym smarem.
3. Przekładasz spinkę przez wolne otwory łańcucha zakładasz kolejną parę x-ringów zakładasz blaszkę zamykającą ogniwo. Może ciężko wchodzić można sobie pomóc kluczem francuskim albo jakimiś dużymi kombinerkami jak masz dość pary w łapach tak żeby ta blaszka doszła do końca.
4. Zmierz suwmiarką na ile są zanitowane fabryczne ogniwa jak mierzyłem to było jakieś niecałe 6 mm niezakute mają jakieś 4 mm o ile dobrze pamiętam.
5. Bierzesz cięższy młotek np 1 kg przykładasz go do ogniwa które będziesz zakuwał od strony wewnętrznej wahacza tak żeby obuch młotka dotykał tylko tego sworznia który będziesz w danym momencie zakuwał trzeba go podczas uderzania cały czas przytrzymywać bo będzie odskakiwał a od twojej strony mniejszym młoteczkiem 0.25-0.5 kg tłuczesz w ten sworzeń w kółko lekko żeby nie parzyć cały czas w niego centralnie. Zdecydowanie, ale nie za mocno w wyniku uderzeń ma się rozgrzać i zacząć rozpłaszczać, raz na jakiś czas kontroluj jak CI idzie wyjdziesz 1-1.5 mm poza grubość pierwotną i możesz tak to zostawić i będzie dobrze.
Pod łańcuch jak będzie leżał na ziemi możesz coś podłożyć tak żeby był mniej więcej w połowie wysokości obucha cięższego młotka.
Cierpliwości życzę
Spinka musi być razem z łańcuchem przynajmniej DID ją dodaje do łańcucha. Żeby zakuć łańcuch to zrobić to jak koledzy pisali.
1. Przełóż łańcuch tak jak ma być sprawdź czy nie pomyliłeś dziurek bo potem będzie problem.
2. Dalej postępujesz wg rysunku na pudełku z łańcucha: na zapinkę zakładasz x-ringi smarujesz załączonym smarem.
3. Przekładasz spinkę przez wolne otwory łańcucha zakładasz kolejną parę x-ringów zakładasz blaszkę zamykającą ogniwo. Może ciężko wchodzić można sobie pomóc kluczem francuskim albo jakimiś dużymi kombinerkami jak masz dość pary w łapach tak żeby ta blaszka doszła do końca.
4. Zmierz suwmiarką na ile są zanitowane fabryczne ogniwa jak mierzyłem to było jakieś niecałe 6 mm niezakute mają jakieś 4 mm o ile dobrze pamiętam.
5. Bierzesz cięższy młotek np 1 kg przykładasz go do ogniwa które będziesz zakuwał od strony wewnętrznej wahacza tak żeby obuch młotka dotykał tylko tego sworznia który będziesz w danym momencie zakuwał trzeba go podczas uderzania cały czas przytrzymywać bo będzie odskakiwał a od twojej strony mniejszym młoteczkiem 0.25-0.5 kg tłuczesz w ten sworzeń w kółko lekko żeby nie parzyć cały czas w niego centralnie. Zdecydowanie, ale nie za mocno w wyniku uderzeń ma się rozgrzać i zacząć rozpłaszczać, raz na jakiś czas kontroluj jak CI idzie wyjdziesz 1-1.5 mm poza grubość pierwotną i możesz tak to zostawić i będzie dobrze.
Pod łańcuch jak będzie leżał na ziemi możesz coś podłożyć tak żeby był mniej więcej w połowie wysokości obucha cięższego młotka.
Cierpliwości życzę
A Kunia znasz ?
Mój tel. 692 486 517
Mój tel. 692 486 517
- artur
- Posty: 4219
- Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
- Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
- Województwo: P-wielkopolskie
- Lokalizacja: Poznań
Re: wymiana łańcucha - co odkręcić? :)
Się podepnę
Czy można łańcuch założyć odwrotnie? Mowa o używanym, zakutym. Przy zdejmowaniu nie zwróciłem uwagi w którym kierunku się obracał. Brak oznaczeń. Znaczy są napisy na ogniwie zakuwanym ale nie ma jakiejś strzałki. Ten złoty
Czy można łańcuch założyć odwrotnie? Mowa o używanym, zakutym. Przy zdejmowaniu nie zwróciłem uwagi w którym kierunku się obracał. Brak oznaczeń. Znaczy są napisy na ogniwie zakuwanym ale nie ma jakiejś strzałki. Ten złoty
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie
- farba
- Posty: 2647
- Rejestracja: wtorek, 3 sierpnia 2010, 18:26
- Model i rocznik moto.: Żółta taryfa
- Województwo: W-mazowieckie
wymiana łańcucha - co odkręcić? :)
Zazwyczaj nituje się od zewnętrznej - wygodniej.
- artur
- Posty: 4219
- Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
- Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
- Województwo: P-wielkopolskie
- Lokalizacja: Poznań
Re: wymiana łańcucha - co odkręcić? :)
Jest zakuty "fabrycznie". Moje pytanie - czy jak założę odwrotnie to źle? Bo w jakiś sposób się wyrobił latając w jedną stronę.
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie
-
- Posty: 243
- Rejestracja: poniedziałek, 6 czerwca 2011, 20:21
- Model i rocznik moto.: XJR 1300 RP10 2004
- Województwo: D-dolnośląskie
- Lokalizacja: Wrocław
Re: wymiana łańcucha - co odkręcić? :)
artur pisze:Się podepnę
Czy można łańcuch założyć odwrotnie? Mowa o używanym, zakutym. Przy zdejmowaniu nie zwróciłem uwagi w którym kierunku się obracał. Brak oznaczeń. Znaczy są napisy na ogniwie zakuwanym ale nie ma jakiejś strzałki. Ten złoty
Nie powinno zakładac sie odwrotnie - mowa o zakutym używanym
Pozdrawiam - Krzysiek
- mariuszdg
- Posty: 3531
- Rejestracja: środa, 18 marca 2009, 18:07
- Model i rocznik moto.: XJR1300 '07, SPEED TRIPLE R94
- Województwo: S-śląskie
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
- Kontaktowanie:
Re: wymiana łańcucha - co odkręcić? :)
artur pisze:Jest zakuty "fabrycznie". Moje pytanie - czy jak założę odwrotnie to źle? Bo w jakiś sposób się wyrobił latając w jedną stronę.
według mnie to nie ma znaczenia. Zębatki obejż, czy dobrze siedzi, szczególnie na tej przedniej. Ona zmienia krztałt podczas eksploatacji.
"Kto drogi prostuje ten w lesie nocuje..."
- artur
- Posty: 4219
- Rejestracja: niedziela, 4 maja 2008, 14:16
- Model i rocznik moto.: OXygen 49 ccm, XJR 07
- Województwo: P-wielkopolskie
- Lokalizacja: Poznań
Re: wymiana łańcucha - co odkręcić? :)
Piękny maryjanie. Odpowiedziałeś na zapytanie sprzed 1,5 roku. Zdajesz sobie sprawę jaką odległość od ziemi pokonało w tym czasie światło?
P.S. wszystkie odpowiedzi są czysto teoretyczne podparte niewielką wiedzą własciciela w w/w temacie
- piontek
- Posty: 3863
- Rejestracja: środa, 9 kwietnia 2008, 18:51
- Model i rocznik moto.: XJR 1300 2002
- Województwo: B-podlaskie
- Lokalizacja: Białystok
- Kontaktowanie:
Re: wymiana łańcucha - co odkręcić? :)
artur pisze:Piękny maryjanie. Odpowiedziałeś na zapytanie sprzed 1,5 roku. Zdajesz sobie sprawę jaką odległość od ziemi pokonało w tym czasie światło?
1,5 roku świetlnego?
Jeśli masz uwagę do mnie, a nie do treści związanych z wątkiem - wpisz ją w "Uwagi do Piontka". Czyli tu:
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487
http://yamahaxjrclub.pl/viewtopic.php?t=2487
Re: wymiana łańcucha - co odkręcić? :)
U mnie napęd do wymiany. Poszła jedna tuleja na ogniwie łańcucha, hałasuje przy przyspieszeniu nieźle.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości